De projectpartners van CLean INland SHipping (CLINSH) zijn op zoek naar meer binnenvaartschippers of reders die willen investeren in de verduurzaming van hun schip of vloot. De derde Europese aanbesteding voor de praktijkproef van dit project, gericht op duurzaam vervoer over water, loopt van 13 maart tot en met 22 april 2019.
Woensdag 13 maart was er in Brussel een bijeenkomst. Daar werd de nieuwe fase van het grensoverschrijdende project bekendgemaakt. Een duurzame binnenvaart ligt binnen handbereik, maar dit vraagt wel een andere benadering door havens, vervoerders en verladers, stelden de verzamelde partners. . In plaats van te sturen op certificaten voor bepaalde motoren en milieusystemen, zouden zij moeten kijken naar de werkelijk geboekte milieuwinst door een schipper.
“De binnenvaart is van zichzelf al een duurzame vorm van transport”, zei gedeputeerde Rik Janssen van de provincie Zuid-Holland. Hij is voorzitter van het CLINSH-consortium. “Maar het kan nog duurzamer. Tot nog toe sturen klanten en ook havenbedrijven op bepaalde motortypen en milieusystemen. Terwijl uit onze praktijkmetingen naar voren komt dan andere schepen minstens zo schoon kunnen zijn als gecertificeerde schepen. Verduurzaming van de binnenvaart kan dus goedkoper, sneller en efficiënter!”
Praktijkproef
Een belangrijk onderdeel van CLINSH is de praktijkproef duurzame binnenvaart. Op dit moment wordt op 35 binnenvaartschepen met geavanceerde apparatuur de werkelijke uitstoot tijdens het varen bijgehouden. De deelnemende schepen maken gebruik van verschillende motoren en brandstoffen en van duurzame technieken zoals katalysatoren, nabehandelingssystemen en roetfilters.
De deelnemende schippers krijgen een vergoeding voor eventueel benodigde aanpassingen aan hun schip en voor hun inzet. De gegevens die zij verzamelen worden gebruikt om duidelijkheid te krijgen over de milieuvoordelen van de diverse technieken.
Meten
Ook wordt de business case voor de scheepseigenaar inzichtelijk gemaakt: loont een bepaalde investering ook financieel? Dit is nuttige informatie voor andere schippers en voor overheden, financiële instellingen en belangenorganisaties die willen bijdragen aan een duurzamere binnenvaart.
Op alle schepen die deelnemen aan de praktijkproef van CLINSH wordt meetapparatuur geplaatst, waarna gedurende in ieder geval een jaar continu de uitstoot aan boord gemeten wordt. Dit levert waardevolle informatie op over de milieuprestaties én operationele kosten bij toepassing van de verschillende technieken.
Derde ronde
Aan de derde ronde van CLINSH kunnen maximaal twintig schepen deelnemen. Voorwaarde is dat de eigenaren bereid zijn om te investeren in een van de volgende technieken en brandstoffen:
- SCR in combinatie met DPF
- FWE of FWE+ in combinatie met (tijdelijk) GTL
- Euro VI / NRE
- 100% elektrisch
- Hybride of diesel-elektrisch
- Installatie van elektronische common rail techniek
Ook is er ruimte voor schepen om in te zetten als controlegroep met LNG, CNG, Euro VI-motor, CCR1-, CCR2-motor of hybride techniek.
Compensatie
Vanuit CLINSH ontvangen schippers die worden geselecteerd een financiële compensatie voor hun deelname aan het project. Voor het aanschaffen en laten installeren van de technologie kunnen de schippers tot 50 procent van de gemaakte kosten ontvangen. De schippers die al met een emissiereducerende technologie of alternatieve brandstof varen, kunnen per schip maximaal 10.000 euro onkostenvergoeding krijgen.
Naast de financiële compensatie voor het leveren van informatie die de verduurzaming van de binnenvaart versnelt, vergroot de binnenvaartondernemer door de deelname aan het project zijn kennis van de verschillende technieken en bereikte milieuvoordelen. De koplopersrol binnen de sector en de goede milieuprestaties kunnen in het voordeel van de schipper werken bij het verkrijgen van lading of toegang tot een haven.
CLINSH
CLINSH is een demonstratieproject dat de effectiviteit en kosten van emissiereducerende technieken en alternatieve brandstoffen vanuit de praktijk in kaart brengt. CLINSH wordt ondersteund door het Europese LIFE fonds. De totale projectkosten zijn ruim 8,5 miljoen euro. Zestien partners uit Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk werken samen om bij te dragen aan een duurzame binnenvaart.
Interesse om mee te doen? Kijk voor informatie op www.clinsh.eu. De aanbestedingsdocumenten kunnen worden opgevraagd door een mail te sturen naar [email protected]. Vermeld alsals onderwerp ‘Notify Tender CLINSH’.