Bedrijven die hun goederen per schip importeren of exporteren hebben doorgaans geen invloed op de brandstofkeuze van de zeerederij die hun containers vervoert. Met het concept ‘insetting’ brengt GoodShipping daar verandering in. Als ze voor hun transport CO2-reductie kopen, zorgt Goodshipping ervoor dat biobrandstof wordt geleverd.
De zeescheepvaart is verantwoordelijk voor circa 3 procent van de mondiale CO2-uitstoot. Het is tegelijkertijd een complexe sector die lange tijd buiten de internationale klimaatafspraken viel. Daarnaast is de keten versnipperd omdat bedrijven vaak slechts enkele containers per keer op een schip boeken.
Biobrandstoffen
Havenbedrijf Rotterdam steunt GoodShipping. Samen starten ze de campagne ‘Switch to Zero’ om bedrijven kennis te laten maken met ‘insetting’ en zo (een deel van) hun zeevracht met schepen op biobrandstoffen te laten vervoeren. Deelnemende bedrijven kunnen kiezen voor een reductie van 75, 100, of 125 ton CO2. GoodShipping en het Havenbedrijf geven een “substantiële korting” per ton CO2-reductie.
Het doel is zo’n twintig zeevrachtverladers aan boord te krijgen. Twee hebben al toegezegd: Swinkels Family Brewers, bekend van onder andere Bavaria en Cornet, en winkelketen Dille & Kamille. Zij laten volgend jaar (een deel van) hun containers verschepen op duurzame brandstof.
Insetting
Bij ‘insetting’ wordt de CO2-reductie niet bereikt door compensatie (‘offsetting’ genoemd, door bijvoorbeeld bomen aan te planten) maar door gebruik van duurzame brandstof door de scheepvaart zelf. Verladers, die vaak kleine aantallen containers op verschillende schepen laten vervoeren, kunnen via GoodShipping een bepaalde hoeveelheid CO2-reductie kopen. Het Nederlandse bedrijf zorgt dat die wordt gerealiseerd door een schip van duurzame brandstof te voorzien. Dat hoeft niet hetzelfde schip te zijn als waarop de containers worden vervoerd.
Het in Amsterdam gevestigde GoodShipping is wereldmarktleider in ‘insetting’ en wil daarmee de energietransitie in de transportsector versnellen. Het initiatief komt niet bij de rederijen te liggen, maar bij de ladingeigenaren. GoodShipping werkt al voor grote partijen als DHL, IKEA, BMW en Tony’s Chocolonely. De brandstof wordt gemaakt van gecertificeerde duurzame stromen waaronder frituurvet en dierlijke vetten die als 100 procent afval zijn gelabeld en niet hoogwaardiger gebruikt kunnen worden.
Bunkeren
Om de logistieke sector te stimuleren CO₂ te besparen willen GoodShipping en het Havenbedrijf Rotterdam twintig nieuwe zeevrachtverladers vinden die van deze dienst gebruik willen maken. De campagne biedt een laagdrempelige manier om in te stappen en bij te dragen aan concrete CO₂-reductie.
Het doel is met deze verladers gezamenlijk een schip te bunkeren, zodat er 2023 ton CO2 minder in de atmosfeer komt. Dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het vervoer van zo’n 15.000 TEU tussen Rotterdam en Göteborg.
Duurzaam verschepen
CEO Dirk Kronemeijer van GoodShipping: “We hebben afgelopen twee jaar de enorme versnelling gezien die verladers hebben teweeggebracht in het tempo van de energietransitie en om die reden willen we meer bedrijven de mogelijkheid geven om hun vracht duurzaam te laten verschepen. Het aanbod van het Havenbedrijf Rotterdam, dat de duurzaamste haven ter wereld wil zijn, om hierin te helpen was dan ook een makkelijke keuze. Met de Switch to Zero-campagne maken we het voor bedrijven eenvoudig hun transport te verduurzamen, zonder ingewikkelde aanpassingen in de supply chain.”
Kettingreactie
“Bij Dille & Kamille streven we naar het verder verduurzamen van ons assortiment”, vertelt Supply Chain Manager Harold Reusink. “Daarom werken wij voor ons transport overzee samen met GoodShipping. Wat mooi is aan deze samenwerking, is dat het ook anderen inspireert om verder te kijken naar mogelijkheden om te verduurzamen. Zo zorg je voor een kettingreactie binnen een keten die van oorsprong vrij conservatief is, simpelweg omdat er nieuwe vragen gesteld worden rondom de organisatie van het transport.”
Fred Hooft, Global Logistics mManager bij Swinkels Family Brewers, zegt: “We hebben de ambitie om volledig circulair te ondernemen. Hierbij kijken we natuurlijk ook naar de CO2-uitstoot van ons transport. De Switch to Zero campagne is een mooie eerste stap om te verkennen hoe we ons zeetransport kunnen verduurzamen. Hopelijk beweegt dit initiatief meerdere bedrijven om de stap te wagen en kunnen we gezamenlijk het verschil maken om de belasting voor milieu en klimaat te verkleinen.”
“Tempo moet omhoog”
“De scheepvaart ligt nog niet op schema om CO2-neutraal te zijn in 2050”, aldus Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. “Samen met partners ontwikkelen we een reeks initiatieven om de logistiek te helpen verduurzamen: van binnenvaart op batterijen tot walstroom voor zeeschepen, en van de productie van bio-kerosine voor de luchtvaart tot zogenoemde Green Corridors voor de zeevaart.”
“Die 2023 ton reductie door de inzet van duurzame brandstof is pas een begin. We willen laten zien dat het kan en de discussie op gang brengen, met als doel opschaling en steeds meer CO2-reductie. Het tempo van de transitie moet omhoog.”