Vanaf de brug bij Wessem zie ik dat de Esperanto losmaakt van de kade in de haven van P H Tinnemans & Zn. Het duurt even, maar dan komt de duwsteven achter de gebouwen van Antonius Vesselheads tevoorschijn. De Esperanto, deel van een koppelverband, is aan zijn eerste proefvaart begonnen.
De Esperanto is een product van Tinnemans Scheepsbouw in samenwerking met de Maasbracht Groep. Het middenschip komt van de Duisburgse werf Triton. Tinnemans Scheepsbouw haalde het middenschip daar op, schafte een droogdok aan en voltooide het volledige casco met schroeven, schroefassen, roeren en straalbuizen. Daarna is de Esperanto in Maasbracht en met inschakeling van de leden van de Maasbracht Groep afgebouwd.
Dankzij het Programmable Logistic Center kan de schipper precies volgen wat waar gebeurt met en door de machines aan boord. (foto’s Jo Bindels)
Door opdrachtgever Pieter Leeuwestein uit Dordrecht en Tinnemans Scheepsbouw is niet bezuinigd op deze afbouw. Resultaat is een technisch hoogwaardig schip met een mooie belijning, veel vaarcomfort en veiligheid op een hoog niveau. Daaraan heeft ook bijgedragen dat uitsluitend componenten van A-merken zijn gebruikt, die zijn geleverd en/of geïnstalleerd door gerenommeerde bedrijven. Dat comfort komt ook tot uiting in de inrichting van de stuurhut en de woning, uitgevoerd door de afdeling ‘hout’ van Geert Tinnemans van Tinnemans Scheepsbouw.
Reefers
De uitschuiftrap naar het stuurhuis is vastgelast op de roef en aan de stuurhut. De ventilatoren kunnen zowel links- als rechtsom draaien. Tijdens de vaart voeren zij voor de machinekamer verse lucht aan om te koelen; als het schip stil ligt wordt de warne lucht afgevoerd.
Ook de stroomvoorziening is optimaal uitgevoerd. De twee gedempte generatoren van elk 107 kVA zijn parallel geschakeld en gaan samen op het net. Zodra de eerste generator voor 70 procent wordt belast, schakelt de tweede automatisch in. De generatoren zijn in staat om 24 reefers gelijktijdig te bedienen. Evenwel is het niet mogelijk om de 24 koelsystemen in de koelcontainers gelijktijdig in te schakelen, want dat vraagt zo veel stroom dat de volledige stroomvoorziening zou uitvallen. Het systeem is daarom zodanig opgezet dat de reefers, die niet volcontinu draaien, een voor een worden ingeschakeld als koeling wordt gevraagd.
Ter verhoging van de veiligheid is er voor gezorgd dat de motoren onder alle omstandigheden zijn te bedienen. Als de gashendels uitvallen, zorgt een tweede systeem van regulateurs achter de gashendels dat de schipper de bediening kan voortzetten. Verder kan de schipper op het Programmable Logistic Center precies volgen wat waar gebeurt met en door machines.
Zeer in het oog springende details zijn de compleet hoogglans gepolijste sierpijpen, raamlijsten, bolders, railingwerk, gangboorden, boeiingen en halfronden van roestvaststaal.
Meer stuwkracht
De Esperanto meet 110 bij 11,45 meter en heeft een laadvermogen van 2917 ton. De duwbak is 73 bij 11,45 meter en heeft een laadvermogen van 2700 ton. Op advies van Pieter Leeuwestein is het achterschip zodanig gevormd dat de schroeven goed water krijgen. Daardoor en doordat de schroefassen verder naar buiten zijn geplaatst ontstaat er meer stuwkracht. Dat heeft Tinnemans Scheepbsouw goed naar de praktijk vertaald.
Het koppelverband liep tijdens de proefvaart op het Hollandsch Diep met 5500 ton lading 21 kilometer per uur. Na de laatste aanpassingen en de uiteindelijke geslaagde proefvaart ontving de Esperanto het IVW-certificaat voor volcontinuvaart. Het schip geldt als een paradepaard voor de kennis en kunde van Tinnemans Scheepsbouw en de Maasbracht Groep.
(Jo Bindels)