- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws20 euro subsidie per container die van weg naar water gaat

20 euro subsidie per container die van weg naar water gaat

- Advertentie -

Delen

Om de modal shift te bevorderen komt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een subsidie van 20 euro per container die eerst over de weg maar voortaan structureel over water wordt vervoerd.

Het is een van de voorstellen uit de modal shift aanpak van minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivanne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Ze stuurden hun plannen eerder deze maand aan de Tweede Kamer. Die bespreekt het voorgenomen beleid op woensdag 23 november met de bewindslieden.

Ook voor bulk

De subsidieregeling richt zich op verladers en expediteurs. Om hen te stimuleren om voor de binnenvaart of het spoor te kiezen kunnen ze een subsidie van 20 euro per structureel verplaatste container krijgen. Ook bulkvervoer komt in aanmerking.

De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de extra transportkosten die het gevolg zijn van de verschuiving naar binnenvaart of spoor. Zoals de extra overslag. De subsidieregeling is onlangs goedgekeurd door de Europese Commissie. Tot en met 2025 is er 22,5 miljoen euro voor beschikbaar.

Sinds 2021 is er al een tijdelijke subsidieregeling voor MKB-bedrijven en experimentele ontwikkelingen. Vanuit deze tijdelijke regeling zijn projecten gestart die tot een verschuiving van 945 TEU per dag (140.000 vrachtwagenbewegingen per jaar) moeten leiden.

Aanbesteding lijndiensten

Op de goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost wordt ook gewerkt aan de realisatie van nieuwe binnenvaartlijndiensten, aldus Harbers en Heijnen. “Hiermee moet een netwerk van lijndiensten van binnenvaartschepen ontstaan die verladers zekerheid geven dat zij op vaste tijden en over vaste routes hun vrachten kunnen versturen. Vervoerders in de binnenvaart kunnen daarbij meedingen naar de uitgegeven concessies voor dergelijke nieuw lijndiensten. Zij kunnen daarbij een tegemoetkoming in de aanloopkosten van deze lijndienst ontvangen.”

In de eerste aanbestedingsronde in 2021 zijn drie concessies verleend. Die zijn samen goed voor een modal shift van 290 TEU per dag naar de binnenvaart. Dat betekent dat ruim 42.500 containers per jaar blijvend van de weg naar de binnenvaart zijn verplaatst.

Nog dit jaar is de uitgifte van concessies voor vijf nieuwe lijndiensten gepland. In 2023-2025 is voor elk jaar de uitgifte van twee rondes met vijf nieuwe lijndiensten voorzien. Hiervoor trekt het ministerie de komende jaren 15 miljoen euro uit.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -