Terwijl Theresa en haar man Philip May in Centraal EU op wandelvakantie zijn, beleeft Brexit een hete zomer. Inderdaad, de hitte treft ons allemaal (tot afgelopen vrijdag dan) maar aangezien Brexit geen persoon is, is die hete zomer overdrachtelijk bedoeld. Net als vroeger de binnenvaart hete zomers beleefde als de toerbeurt moest worden verdedigd tegen de oprukkende vrije markt-gedachte.
Of die Brexit nou hard of zacht wordt gekookt, er zal een barrière komen die het vervoer tussen onze havens en die van het Verenigd Koninkrijk vertraagt en duurder maakt. Hoe verschrikkelijk kan dat zijn voor de binnenvaart, om maar eens wat te noemen?
Ondanks het gezwalk van het rariteitenkabinet van het Verenigd Koninkrijk (intussen bestaande uit vrijwel allemaal ‘remain-stemmers’ – dat wil zeggen dat ze tegen de Brexit hebben gestemd bij het referendum) en de mannetjes die in Londen rondlopen, denkend dat ze Winston Churchill zijn, kun je best al iets zeggen over de gevolgen van het vertrek van het VK uit de Europese Unie op 29 maart 2019.
Ik heb alvast de Brexit Impact Scan van de Nederlandse staat (op brexitloket.nl) voor je gedaan, mezelf inbeeldend dat ik binnenschipper ben. Wat zou dan de impact voor mij zijn (van Brexit, niet van mijn inbeelding). Het antwoord is ‘geen
impact’, maar met een code geel-waarschuwing erachter dat de markt wel kan veranderen en de impact op je klanten best groot kan zijn.
Het VK is voor Nederland een flinke handelspartner met in 2017 23,3 miljard euro aan invoer en 39 miljard aan uitvoer. Omdat veel goederen voor het VK in Nederland uit de Randstad en de greenports komen (het Westland en zo) is het logisch dat het vervoer per truck gebeurt. Verreweg de meeste export – althans volgens het CBS – gaat in vrachtauto’s op de talrijke ferry’s tussen het EU-vasteland en het Verenigd Koninkrijk. Je zou met een beetje goede wil kunnen zeggen dat de binnenvaart daar dus geen last van heeft.
Wat natuurlijk voor ons nog veel belangrijker is, is de relatie tussen het VK en Duitsland. De stromen import en export tussen de oosterburen en het VK liggen allebei op ongeveer het dubbele van Nederland en gaan dwars door ons land.
Die stromen gaan hoe dan ook trager als de douane in bijvoorbeeld Felixstowe alle vrachtwagens en containers gaat controleren, vooral om te kijken of er geen immigranten in verborgen zitten. Anderhalve minuut per vrachtauto staat daarvoor.
Vervoer wordt dus een stukje duurder en dat zou tijd worden, want net als energie is vervoer veel te goedkoop. We blijven optimistisch, want het heeft weinig zin iets anders te zijn (de echte Winston Churchill in 1954).