In oktober 2013 meerde de voormalige tanker Altharen af in de haven van P.H. Tinnemans & Zn. te Maasbracht. Voorbereid op een totale metamorfose tot brandoefenschip. Het resultaat van vier maanden wachten wie onder zware concurrentie de Europese aanbesteding door MÜB (mobiel oefenterrein binnenwateren) in samenwerking met Schiffstechnik Buchloh uit het Duitse Unkel-Scheuren zou binnenhalen. Het werd dus uiteindelijk Tinnemans.
Voor Tinnemans brak in november van dat jaar na diverse gesprekken over het plan van aanpak het tweede stadium van het project aan: het ombouwen van de tanker tot brandoefenschip. Dat alles onder het toeziend oog van vertegenwoordigers van de Direction Service Departemental Incindie en de Secours du Bas-Rhine, de opdrachtgever van het project namens de Duitse en Franse overheid.
Calamiteiten
Om u een indruk te geven wat op Tinnemans en zijn onderleveranciers afkwam, een opsomming van onderdelen van het totale project: brandoefenhuis met verschillende soorten brand; containerbergsimulator; zwembad voor oefenen man over boord; simulator voor omgaan met verschillende lekken zoals flensen en leidingen aan boord; oefenen luchtflessen; ladingbranden; weg vinden in het donker met obstakels; stukje passagiersschip; brand in machinekamer; verblijven voor brandweermensen; kantine en keuken.
Een hele lijst. Het schip moest volledig opnieuw ingericht worden in verschillende compartimenten waar de brandweer de calamiteiten kon oefenen. Bij de hele herinrichting kwam ook een behoorlijke portie techniek kijken.
Vuurrood
‘Een interessant project en een grote uitdaging voor ons’, zo omschreef Jan Tinnemans het project. Behalve wat betreft de specifieke brandweertechniek deed het project ook een groot beroep op de organisatorische vaardigheden van Jan en vooral Geert Tinnemans. Hij belastte zich met de planning en volgde nauwlettend de voortgang van de verschillende onderdelen om er zorg voor te dragen dat de Regina Rheni binnen de gestelde tijd kon worden opgeleverd.
Begin juli was het project en de metamorfose compleet met een tweetal opbouwen op het dek, maar vooral onderdeks. Verder was de Regina Rheni vooral een opvallende verschijning door zijn overwegend vuurrode kleur.
De Regina Rheni zal beurtelings voor de brandweerkorpsen in Straatsburg, Mulhouse en Mannheim worden ingezet. Zij kunnen zowat elke (brand) calamiteit oefenen die zich op een binnenschip kan voordoen. Voorbij is de tijd dat de brandweer zich uitsluitend moest baseren op theoretische kennis.
De Regina Rheni is daarom in Europa een uniek drijvend en mobiel oefenterrein. Het schip ontmoette tijdens de bouw ook veel interesse van Midden-Limburgse brandweerkorpsen. Het is mogelijk dat Nederlandse korpsen op de Regina Rheni gaan oefenen.
Grensoverschrijdend
De motoren van de Regina Rheni zijn stilgelegd en het schip wordt dus door duwboten naar zijn diverse oefenlocaties gebracht. Zaterdag 19 juli is de Regina Rheni door twee duwboten van Fransbergen Trading & Shipping uit Maasbracht naar Mannheim gebracht. Medio september wordt de Regina Rheni feestelijk in gebruik gesteld. De afsluiting van een uniek, grensoverschrijdend project, zeker voor P.H. Tinnemans & Zn.
(Jo Bindels)