‘Zijn de Romeinen terug op de Merwede’, vraagt een inlandse bewonderaarster langs de rivier. Nee, nee mevrouw, dat is een schip van Somtrans, een bedrijf uit Antwerpen dat meetelt in de branche en kiest voor Romeinse cijfers op de boeiing. ‘Zijn er dan ook XXIX van die schepen?’
We praten mevrouw even bij dat er op het ogenblik XXXIII zijn, om maar even in ‘t jargon te blijven! Scheepvaart is dynamisch en grootscheeps als je er zo vlak bij bent, vindt zij. Heeft ze gelijk? Natuurlijk!
(foto’s Johan de Witte)
Nu zijn we wel wat gewend, maar als je zo’n splinternieuwe 135 x 15 meter en 6.290 ton grote tanker de rivier af ziet komen met sjieke rode antifouling onder de waterlijn en hij even later als een veertje tegen de palen valt, waarna we aan boord stappen om even later met deze gigant de Werkendamse Biesboschhaven in te varen, begrijpen we heel goed wat mevrouw bedoelt.
Op de staart getrapt
Somtrans’ technische man Ben Grootenboer ontmoeten we in de stuurhut. Zelf woont hij op een schip, vaart er soms mee voor plezier, is bij elke Somtrans-afbouw – reeds zo’n zestien op rij – ’s morgens aan boord en ’s middags voor de paperassen op kantoor. Hij is de man aan het roer, want proefvaren valt onder hobby!
‘Met Lloyds hebben we op het Vuile Gat reeds proefgevaren, maar vandaag hebben we de tweemaal 1270 Mitsubishi even op de staart getrapt om de aangepaste beunkoeling uit te testen. Het schip is klaar, vanmiddag nog wat papieren tekenen, vanavond ligt hij aan de terminal om te laden.’
Als je Grootenboer vraagt hoe het gelopen is, ging het meeste goed, soms zat er wat tegen, maar dat is vanzelfsprekend omdat zo’n schip nogal gecompliceerd is en vier maanden installatie ook voor VEKA, ondanks grote routine geen abc’tje is. ‘Het zijn turnkey-projecten, waarbij eigen aanwezigheid voor uitvoering noodzakelijk is.’
Make-up
Vragen of er nog iets unieks is geïnstalleerd aan boord wekt verbazing, want de volledig identieke Somtrans XXVIII is nog maar twee maanden in de vaart. ‘En daar weten jullie alles van.’ Opnieuw dus 135 meter functie/veiligheid, make-up van boeg tot spiegel, achttien tanks met Kampers Pompservice, totaal 6.800 cbm en 6.280 ton op 4,30 meter.
Het leidingsysteem is intelligent, heeft onbegrensde mogelijkheden met simpele bediening! Tweemaal Veth Jet houdt het voorschip op koers. Werkina installeerde de elektriciteit, Willemsen Scheepsinterieur betimmerde de stuurhut en verblijven met accent op duurzaam comfort.
De Somtrans-visie op nieuwbouw is in een tijd waar overcapaciteit heerst sterk zijn in de markt! De opdrachtgevers hebben er werk voor. Somtrans biedt hen optimaal veilig materiaal en levert zo goed mogelijk werk af.
Overzeese bestemmingen
Het is onder andere de reden dat Somtrans reeds vijftien5 schepen van 135 meter in de vaart heeft. Voor een volgend 135 x 17,50 meter schip worden op het ogenblik de platen gesneden bij Gebr. de Jonge in Kladovo. Betreffende deze nieuwbouw wordt voor voortstuwing LNG, dual fuel of gasolie in combinatie met hybride in overweging genomen.
De firma vaart voor een deel met Tsjechische medewerkers. Sommigen van hen zijn reeds meer dan vijftien jaar in dienst. Nieuwe mensen krijgen eerst een interne opleiding waarbij het accent ligt op taal! Voor afvloeiing van tonnage is er met VEKA de overeenkomst om enige enkelwandige schepen naar overzeese bestemmingen te verkopen.
Den Hollander
Dik den Hollander is met interieurverzorging de huisleverancier op Somers-schepen. Dik levert de inrichtingen desgewenst turnkey inclusiefvloeren, meubels, bedden enzovoort. Het assortiment is compleet van basic tot luxe met een breed specialisme.
Den Hollander heeft een uitstekende naam in de branche en beantwoordt elke vraag op het gebied van interieurverzorging. Het bedrijfsmotto is; zorgen bij de klant wegnemen, kwaliteit en vertrouwen achterlaten.
(Johan de Witte)
Een heel goed verhaal.We zijn in Tolkamer aan de Rijn en zien diverse schepen van Somtrans.Ik ben vroeger Constructeur geweest bij Thomassen motoren.55 jaar geleden.E.e.a spreken mijn vrouw en mij aan.
Met vr. Groeten Henk Thomassen (79 jaar)