- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekBovenmaatse Belgische supermammoet

Bovenmaatse Belgische supermammoet [WERELDSCHEPEN]

- Advertentie -

Delen

 

(foto www.worldshipsocietyrotterdam.nl)

Met een draagvermogen van 441.893 ton is de TI Europe de grootste in de vaart zijnde tanker ter wereld. Eigenlijk bovenmaats voor Rotterdam omdat hier haar capaciteit niet ten volle benut kan worden. Als ze ‘op haar merk’ ligt is de diepgang 24,53 meter, oftewel ruim 80 voet, en dat is twee meter te veel voor de Eurogeul. 

Het schip komt hier dan ook zelden en de laatste keer was negen jaar geleden toen ze binnenliep als Hellespont Tara. Ze werd omgedoopt en vertrok als TI Europe onder Belgische vlag.
‘TI’ is afkorting van Tankers International, een pool van zes tankerrederijen waarin Euronav participeert met 35 grote tankers: 23 Suezmaxen, 11 VLCC’s en deze ULCC. Achter elkaar zouden ze een rij vormen van meer dan 10 kilometer, waarvan 380 meter van deze supermammoet die, met een breedte van 68 meter, een bruto inhoud heeft van 234.006 ton.

Elk schip moet op gezette tijden een dokbeurt ondergaan maar zo’n gevaarte kan niet overal terecht. Dat kon wel bij Damen Shiprepair in Brest met een droogdok van 420 bij 80 meter. Daarna ging men, in afwachting van orders, ten anker onder de Engelse kust bij South­wold. Die orders kwamen want het schip werd afgesloten door olieconcern Vitol voor een lading van 340.000 ton stookolie naar Singapore, te laden middels STS (ship-to-ship transfer) op de Palen 80 in het Calandkanaal.
De TI Europe ging ankerop en liep vervolgens de Maasmond binnen, geassisteerd door vier Kooren-­boten. Eerst werd nog de beoogde ligplaats voorbij gevaren en ging het door naar de 7de Pet om daar, met voldoende zwaairuimte, rond te gaan over stuurboord. Daarna weer terug om behoedzaam af te meren.
Dat gaat met behulp van camera’s want het schip heeft geen brugvleugels. Ook opvallend is de witte kleur boven de waterlijn en het witgeschilderde dek. Zon of geen zon, een zonnebril is verplicht.

De boord-boord-overslag is een bijzondere operatie geworden. Vanwege de uitzonderlijke breedte en verantwoorde passeerruimte in het Calandkanaal werd STS met zeeschepen niet toegestaan. Een 20-tal bunkerlichters werd ingehuurd om de lading vanaf diverse locaties zoals Argos, BP, ETT, Lukoil, Vopak en zelfs Antwerpen aan te voeren. Bij elkaar is zo’n negentig keer een partij overgepompt.
Na drie weken zat de 340.000 ton erin en vertrok de TI Europe met een diepgang van 21,30 meter naar Singapore. Een reis van zes weken en waarschijnlijk haar laatste reis. Naar verluidt gaat ze daar aangepast worden tot FSO, (Floating Storage and Offloading) opslagtanker.

(Cees de Keijzer)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -