- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwBOS 18 is multifunctioneel inzetbaar

BOS 18 is multifunctioneel inzetbaar

- Advertentie -

Delen

Met de ingebruikname van de BOS 18 heeft Belgian Oil Services NV (BOS) de beschikking over een multifunctioneel inzetbaar werkschip. Het 20 meter lange en 5 meter brede werkschip wordt in de haven van Antwerpen onder meer ingezet bij calamiteitenbestrijding.
Daarnaast wordt de BOS 18 gebruikt voor vervoer van personen en proviand naar schepen in de Antwerpse haven. Verder wordt het schip ingezet bij herstelwerkzaamheden en inspecties van zeeschepen en het assisteren bij duikwerkzaamheden. Inzamelen van vast scheepsafval, inclusief ladingresten en KGA, behoort tevens tot de taken van het schip.

ESB
De BOS 18 is gebouwd door ESB Shipbuilding. Het schip is gebaseerd op het door ESB ontwikkelde standaardmodel werkschip, maar op vele punten aangepast. Zo is het voorzien van twee hoofdmotoren van 225 pk en van dubbele schroeven. Verder staat het stuurhuis van de BOS 18 – in tegenstelling tot eerder door ESB geleverde werkschepen – achterop.

 

De BOS 18 is gebaseerd op het door ESB ontwikkelde standaardmodel werkschip, maar op vele punten aangepast. foto’s Jan Johan ten Have)

Het dek is afgetimmerd met hout en in het ruim bevindt zich een langschot. In het ruim is standaard 600 meter aan olieschermen opgeslagen. De BOS 18 is ADNR-gekeurd voor het transport van gevaarlijke stoffen en voor het opereren in gebieden van de haven waar gevaarlijke stoffen worden behandeld.

Twee machinekamers
De BOS 18 is voorzien van twee machinekamers. In de tweede machinekamer is een hogedrukinstallatie te vinden en staan ballasttanks met vers water. Deze zijn bedoeld om besmeurde schepen vanaf de waterzijde te kunnen reinigen. Voor dat doel is er ook de mogelijkheid om tijdens het hogedrukspuiten reinigingsmiddel mee te spuiten.
“Wij kwamen via een artikel in de vakpers terecht bij ESB, kenden het bedrijf vooraf niet”, vertelt Alain Devos, operations manager bij BOS. “Hun concept bleek een uitstekende basis voor het schip dat wij wensten. Wij wilden een werkschip bouwen waarin wij al onze kennis kwijt konden.”
“De samenwerking verliep uitstekend. ESB toonde zich bijzonder flexibel en gaf ons alle ruimte voor wijzigingen tijdens het bouwproces zonder dat er aan elke verandering meteen een prijskaartje hing. ESB toonde zich uitermate betrouwbaar, een afspraak is er een afspraak.’’
De BOS 18 is gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf en Machinefabriek Hardinxveld-Giessendam onder coördinatie van hoofdaannemer ESB Shipbuilding uit Elburg-Kampen. Bij de uitvoering werden diverse onderaannemers betrokken. Zo werd de elektronica verzorgd door DTM uit Urk en installeerde Tavor Schop TS Technics uit Hardinxveld-Giessendam de hydrauliek. Dolderman leverde de motoren en de tekeningen werden gemaakt door scheepsbouwkundige Hernand Jansen.

BOS
De kernactiviteit vanBelgian Oil Services is de inzameling van vloeibare scheepsafvalstoffen. Daarnaast is BOS specialist in cleaning van zee- en binnenvaartschepen en het bestrijden van overflows. Ook biedt BOS diverse services voor de zeevaart, zoals proviandtransport waar dat over de wal onmogelijk is, personentransport tussen wal en schip en assistentie bij duikwerk en andere werkzaamheden.
BOS begon in 1985 als bunkerbedrijf, een familiebedrijf opgericht door Martin Lemmens. De inzameling van afval werd al snel een tweede tak binnen de bedrijfsvoering. Een tak die met rasse schreden aan belang won. BOS zamelde in en leverde af bij verwerkers in Nederland, aangezien daarvoor in Vlaanderen nauwelijks mogelijkheden waren.

Lemmens zag een gat in de markt: hij vatte het plan op voor de oprichting van een Haven Ontvangst Installatie in de haven van Antwerpen. De tijdgeest was Lemmens goed gezind, want al snel stelde Europese wetgeving zo’n Haven Ontvangst Installatie verplicht voor elke zeehaven.
Voor deze investering zocht Lemmens partners. Die vond hij in de afvaldienstverlener Van Gansewinkel en de Group Machiels en voor de startfase in de Vlaamse Milieu Holding.

Marpobel
Lemmens verkocht zijn Belgian Oil Services. Van Gansewinkel en de Group Machiels werden beide voor 50 procent eigenaar. In 2000 openden deze partijen in de haven van Antwerpen onder de bedrijfsnaam Marpobel de Haven Ontvangst Installatie gelegen in het 4e Havendok.
Marpobel en BOS zijn qua bedrijfsvoering deels met elkaar vervlochten. Zo beheert BOS de 1500 meter kade van Marpobel in de Antwerpse haven en is het management van beide ondernemingen deels gecombineerd.
Het operationeel management van BOS en Marpobel is volledig onafhankelijk en juridisch gezien betreft het twee volledig autonome organisaties. Als zodanig kunnen ook andere inzamelaars bij Marpobel terecht voor de afgifte van ingezamelde afvalstoffen. Devos: “BOS en Marpobel willen samen een lichtend voorbeeld zijn in milieu en veiligheid. En de vervanging van ons oude werkschip BOS 7 door deze gloednieuwe en supermoderne BOS 18 is een belangrijke volgende stap voorwaarts.”
Ondertussen staat BOS niet stil. Het bedrijf heeft onlangs een eerste dubbelwandige tanker voor het inzamelen van vloeibaar scheepsafval in de vaart genomen en een tweede, soortgelijk schip wordt opgeleverd in het voorjaar.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -