- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBlom bv wil Amsterdamse binnenstad duurzamer bedienen

Blom bv wil Amsterdamse binnenstad duurzamer bedienen

- Advertentie -

Delen

Vanuit de Coenhaven, naast de A10, in Amsterdam verhuurt en transporteert Blom bv dekschuiten en pontons. Blom verzorgt tevens watertransport door heel Nederland. De afgelopen jaren is de vloot uitgebreid met koppeldekschuiten, pontons, schildersvlotten en sleepboten. De volgende stap is Blom Green Development. Het bedrijf wil onder deze vlag bouwmaterialen en bouwstoffen duurzaam vervoeren naar en van de Amsterdamse binnenstad. Onder meer met elektrische sleepboten en een overdekt distributiecentrum.

Directeur Nancy Blom legt uit: “Wij werken in de haven en vaak in de binnenstad van Amsterdam. Wij transporteren vooral veel bouwmateriaal en verhuren pontons aan aannemers. De pontons variëren van 100 tot 400 ton. Hierdoor zijn wij veel milieuvriendelijker dan transport over de weg. De 200 tons pontons kunnen overal in de stad komen. Dit zijn – in tonnage gemeten – wel vier grote vrachtwagens.  Onze huidige vloot van vier sleepboten vaart op biodiesel en is daardoor een stuk schoner. Veel minder CO2-uitstoot, daar gaat het om.”

 

Grachten benutten

Blom Green Development is speciaal ontwikkeld voor het duurzaam aan- en afvoeren van bouwmaterialen en bouwstoffen naar en van de binnenstad. Amsterdam beschikt over een netwerk van grachten en kanalen. Dit kanalenstelsel is vroeger ook ontstaan voor transport over water. “In de huidige tijd wordt daar veel te weinig gebruik van gemaakt. De infrastructuur in de stad begint door de verkeersopstoppingen een probleem te worden; de CO2-uitstoot moet verminderd worden. Langzaam groeit dat besef”, stelt Blom.

“Door goede planning kunnen aannemers hun materiaal keurig op tijd op de bouwplaats krijgen. Wij hoeven maar 30 minuten te varen.” Ze kunnen hun producten direct naast de snelweg bij Blom lossen en eventueel op de kade assembleren. Blom heeft daarvoor een 70-tons kraan op de kade staan.

 

Elektrisch

Volgens Nacny Blom is er  veel over water mogelijk, om zo het wegverkeer aan de grachten te ontlasten. “Acht jaar geleden ontwikkelden wij al plannen voor een elektrische sleepboot. Met de toenmalige stand van de techniek was dat niet mogelijk. Nu is daar veel in veranderd. Elektrisch met stroom van zonnepanelen zou binnen de regio goed kunnen functioneren; voor heel Nederland moet je aan hybride denken.”

Met een schuin oog kijkt zij naar waterstof. Dat biedt ook goede mogelijkheden volgens haar. De complete bouwtekeningen voor een elektrische sleepboot liggen klaar. Het hangt van de markt af wanneer er gebouwd gaat worden.

tekst en foto’s: Evert Bruinekool

 

Lees het volledige verhaal in De Binnenvaartkrant van 25 oktober 2016.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -