Het goederenvervoer zit in de lift, alleen zal de binnenvaart daar de komende jaren weinig van profiteren. De verwachtingen voor de binnenvaart steken schril af bij de 3,3 procent in 2018 en 2,3 procent groei in 2019 voor het totale goederenvervoer, volgens de ‘Korte Termijn voorspeller’ van onderzoeksbureau Panteia.
De importheffingen van de VS, een hogere olieprijs en een niet snel groeiende binnenlandse koopkracht hebben invloed op de mogelijke groei van het goederenvervoer. Maar de nationale en internationale economie doen het goed en dat heeft een positief effect op het volume in het goederenvervoer. In 2019 neemt dat groeitempo van de economie naar verwachting wat af.
Binnenvaart vs wegvervoer
De binnenvaart merkt vooral dat in het Duitse achterland het gebruik van kolen vermindert door de energietransitie daar. Dat de binnenvaart nog wel een zekere groei van 0,6 procent in 2018 en 0,3 procent in 2019 kan verwachten, is te danken aan de andere sectoren.
Ondanks de (politieke en sociale) wenselijkheid van de binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer is het vooral het wegvervoer waarvoor de verwachtingen voor de komende jaren beter zijn: 3,8 procent in 2018 en 2,7% in 2019. Panteia stelt: “Het wegvervoer wordt veel minder negatief beïnvloed door de energietransitie in Duitsland, vergeleken met binnenvaart en spoor. Tevens kan wegvervoer profiteren van de groei in de bouwsector.”
De stijgende olieprijs en de krapte op de (chauffeurs)arbeidsmarkt spelen het wegvervoer de komende jaren wel parten.
Het spoor doet het beter dan de binnenvaart in de groeiverwachtingen van Panteia. “Spoorgoederenvervoer staat positief op de politieke agenda. De gebruikersvergoeding spoor gaat omlaag in 2019 in zowel Duitsland als in Nederland. Daarnaast zijn er initiatieven om spoorvervoer te stimuleren op de middellange termijn, zoals de verkenningen om met lange treinen (740m) internationaal te opereren.” In 2018 verwacht Panteia 2,8 procent groei en 2,1 procent in 2019.