Ondanks de lange laagwaterperiode op de Elbe hebben de Sächsische Binnenhäfen Oberelbe (SBO) de overslag in 2017 lichtjes zien groeien. De havens sloegen 2,66 miljoen ton over: 1 procent meer dan in 2016.

Maar de binnenvaart leverde fors in. Door de lage waterstanden tussen mei en oktober daalde de overslag naar en van schepen aan de Boven-Elbe met 17 procent naar 195.000 ton. Over de Elbe worden onder meer containers, graan, staalproducten, schroot en projectlading vervoerd. De tonnage op de rivier bedraagt slechts 0,2 procent van het totale goederenvolume op Duitse vaarwegen.

Na de grote overstromingen in 2002 zijn belangrijke onderhoudswerken aan de Elbe stilgelegd. Na jaren van onderhandelen is afgelopen zomer een plan goedgekeurd om de Elbe op een milieuvriendelijke manier aan te passen voor de binnenvaart. Het doel is een vaargeuldiepte van 1,40 meter gedurende 345 dagen per jaar.

 

Economisch sterk jaar

Het spoorvervoer groeide in 2017 met 12 procent naar ruim 836.000 ton. Vooral in Riesa, Roßlau, Decin en Lovosice trok de spooroverslag aan. Met zo’n 1,6 miljoen ton bleef de vrachtwagen de belangrijkste vervoersmodus.

De SBO-havens boekten een omzet van 21,1 miljoen euro. Economisch gezien was 2017 hun beste jaar. Vooral de containeroverslag en de overslag van projectlading hebben hieraan bijgedragen. De groep investeerde vorig jaar zo’n 8,5 miljoen euro in infrastructuur.

De belangrijkste handelspartner voor de SBO is de haven van Hamburg. Daarnaast zijn er samenwerkingen met de havens in Maagdenburg en Aken, Cuxhaven, Brunsbüttel, Duisburg en Rotterdam.

 

Containerrecord in Riesa

De haven van Riesa noteerde een containerrecord: 42.907 TEU. De containers worden twee keer per week over de Elbe (Elbe-Container-Linie) en vijf keer per week over het spoor (AlbatrosExpress) vervoerd tussen Riesa en Hamburg/Bremerhaven.

De haven in Riesa biedt complete logistieke oplossingen aan voor containervervoer en allerlei services rondom containers. Er wordt momenteel gewerkt aan de spoorverbinding en een nieuwe kade. Met de ingebruikname van een nieuwe terminal eind dit jaar verdubbelt de haven zijn containercapaciteit.

 

Projectlading in Dresden

In Dresden, Roßlau en Lovosice is vorig jaar veel projectlading overgeslagen. Vooral de haven van Dresden ontwikkelt zich tot een specialist in de overslag van zware lading. In 2017 vonden er 118 grote verladingen plaats met een totaal gewicht van 10.500 ton. Dit was een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

 foto: SBO

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.