Met een goederenoverslag van 71,4 miljoen ton via de zeevaart boekte North Sea Port voor de derde keer op rij een recordjaar. De binnenvaart kende in 2019 een toename van 58 miljoen naar 60 miljoen ton, wat ook een record is.
Volgens de cijfers is de groei vooral goed zichtbaar bij droge bulk en containers. North Sea Port, die vooral bekendstaat als een echte bulkhaven, boekt ook vooruitgang op het gebied van containers, als schakel tussen zeevaart en binnenvaart.
330.000 TEU
De droge bulk steeg naar 34,6 miljoen ton (+5,4 procent) en de containeroverslag via zeevaart kende een groei van 48,7 procent op een totaal van 2,5 miljoen ton en 330.000 TEU.
De overslag van natte bulk daalde licht tot 20,1 miljoen ton (-2,2 procent). Vooral in de chemische sector was deze daling te merken.
De overslag van conventioneel stukgoed komt op 11 miljoen ton (-6,6 procent) en valt vooral op bij fruit, omdat daar steeds meer gebruik wordt gemaakt van containervervoer via de weg.
Brexit
Met een overslag via zeevaart en via binnenvaart heeft North Sea Port in 2019 een totale overslag van 131,4 miljoen ton (+2,1 procent). Daar bovenop komt nog 15 à 16 miljoen ton aan- en afvoer via pijpleidingen.
North Sea Port gaat er van uit dat ook in 2020 weer lichte groei zal zijn bij de bedrijven in de havens van Gent, Vlissingen en Terneuzen. De aanstaande Brexit, een krimpende economische groei en (nakende) handelsoorlogen zorgen echter voor voorzichtigheid bij de havenbeheerder.