- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBinnenvaart biedt Zuid-Holland helpende hand bij CO2-aanpak

Binnenvaart biedt Zuid-Holland helpende hand bij CO2-aanpak

- Advertentie -

Delen

Meer over water, met een verbeterd vaarwegennetwerk en schonere schepen… Dan kan de CO2-uitstoot in Zuid-Holland omlaag. KSV-afdeling Rijnstreek biedt de provincie de helpende hand in Groener door het Groene Hart.  

Die visie werd zaterdag 26 maart aan Jeannette Baljeu overhandigd tijdens de jaarvergadering van de afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer in Alphen aan den Rijn. Zij is namens de VVD Gedeputeerde van Zuid-Holland met onder meer de transitie van haven en industrie in haar portefeuille. In Groener door het Groene Hart presenteert de binnenvaart stuk voor stuk verbeterpunten voor een grote CO2-reductie tot 2030.

De afdeling Rijnstreek maakt zich zorgen over de toekomst gezien de achterstand in onderhoud en vernieuwing van de vaarwegen. Ook zouden grote delen van het netwerk aangepast moeten worden aan de moderne scheepvaart: qua doorgang, bruggen, breedte en aquaducten.

Baljeu reageerde verheugd over het meedenken door Koninklijke BLN-Schuttevaer over een betere toekomst en de rol die de binnenvaart daarbij kan spelen. “Dank voor het mooie, uitgebreide rapport. Vóór de zomer nog gaan we officieel reageren.”

Zorgen over infrastructuur

Ze nam al wel een voorschot: “Het is heel belangrijk dat er een visie is gemaakt, zeker voor het kader waarin we het gesprek kunnen aangaan. Er zitten zeer noemenswaardige punten in de hoofdblokken; die maken veel duidelijk. Zoals de verduurzaming waar we al mee bezig zijn. Het zijn belangrijke punten. De zorg over infrastructuur is ook uitgesproken en dat is een heel belangrijke, moeilijke puzzel.”

“Het wil niet zeggen dat we alles zomaar kunnen doen,” zegt Baljeu. “Door alle indexaties en prijswijzigingen wordt het alleen maar een grotere klus. Ik ben heel blij dat u als vereniging aangeeft waar u de kansen ziet en wat u belangrijk vindt dat gedaan moet worden voor verbetering.” Binnenvaart is een belangrijke transportmodus, erkende Baljeu, die van 2010 tot 2014 havenwethouder in Rotterdam was. De provincie Zuid-Holland staat voor een grote puzzel met wonen, havens en bedrijventerreinen. “Wij hebben ook zorgen dat plaatsen voor laden en lossen soms schaarser lijken te worden. Het is een samenspel waar wij als provincie een rol in hebben. Dank voor de duidelijke visie.”

Pleidooi voor aquaducten

Er zijn tien punten die volgens de afdeling Rijnstreek in 2030 gerealiseerd moeten zijn. Zoals “een robuust vaarwegennet voor goederenvervoer over water”. Daaronder verstaat de vereniging een een toekomst- en klimaatbestendig netwerk van nautisch veilige vaarwegen met een hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid.

Goederenvervoer over water is de meest betrouwbare, efficiënte en duurzame vorm van transport, staat in Groener door het Groene Hart te lezen. “Waar wegen dichtslibben door een teveel aan verkeer, bieden onze waterwegen nog ruim voldoende capaciteit. Daarnaast is vervoer over water milieuvriendelijk en veilig.” Alle kansrijke locaties voor vaarwegen, bedrijventerreinen, havens en loswallen moeten worden benut voor het vervoer over water.

Een voor de opstellers gewichtig punt was nummer 3: aquaducten. Dat werd ook uitgebreid besproken tijdens de vergadering. Qua levensduur en gebruiksberekening is een aquaduct financieel aantrekkelijker dan een brug. Dus stellen de binnenvaartondernemers: “Bruggen vervangen door aquaducten.” Het doel is vervoerders ongehinderd en tijdig hun bestemming te laten bereiken. Door het ontvlechten van de kruisende vaar- en verkeerswegen zijn grote economische en milieuwinsten te behalen. Aquaducten hebben het grote voordeel boven bruggen dat scheepvaart- en wegverkeer elkaar niet hinderen.

Meer Regionale Overslag Centra

“Vervoer over water volledig ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen en trends voor de toekomst” is een ander visiepunt. Naast maatregelen op het gebied van verduurzaming doen zich in de binnenvaart tal van nieuwe en innovatieve ontwikkelingen voor, zoals op het gebied van digitale transformatie. KSV Rijnstreek pleit ervoor voldoende Regionale Overslag Centra te realiseren om het daarvoor in aanmerking komende goederentransport over water te faciliteren.

De recreatievaart is niet vergeten in de visie. “Samengaan beroeps- en recreatievaart op een veilige manier” luidt het visiepunt hierover. Ook ziet de visie veel kansen voor personenvervoer over water om de druk op de weg te laten afnemen: “Het vervoer van personen over water optimaal geregeld.”

Werken in de binnenvaart moet de komende jaren aantrekkelijker worden door modern, praktijkgericht nautisch onderwijs en opleidingen met Europese erkenning, vindt KSV Rijnstreek.

Het tiende en laatste punt geeft aan dat alle actiepunten in 2030 zijn gerealiseerd. Vervolgens volgt in het document een lange lijst met knel- en verbeterpunten op de Zuid-Hollandse vaarwegen.

Giessenbrug

De visie was verreweg het belangrijkste agendapunt op de jaarvergadering. Er kwamen echter meer zaken aan de orde. Zoals de fusie van BLN-Schuttevaer met het CBRB tot Koninklijke Binnenvaart Nederland, waarvoor een dag eerder definitief groen licht was gegeven. Een enkeling vond het jammer dat Schuttevaer het predicaat ‘Koninklijk’ kwijtraakte aan KBN. Veel meer problemen had men met de plannen om de Giessenbrug, die al jaren niet meer open kan, te vervangen door een vaste brug. De doorvaarthoogte gaat wel omhoog: van 5,40 naar 6,60 meter.

Verduurzaming was ook een stevig discussieonderwerp. “Miljoenen subsidie op een schip is leuk maar je moet als bedrijf toch door je werk je schip kunnen betalen”, was een reactie uit de zaal. Voor veel schippers is vergroenen erg kostbaar. “Kijk naar de subsidie op Stage V-motoren… De pot was na een dag al leeg”, stelde een schipper.

Joke de Vries werd voor haar verdiensten voor de vereniging als erelid gehuldigd. Daarna werden zeven speldjes uitgereikt aan trouwe leden en bedrijven die al van 25 tot 70 jaar lid zijn. Ook Scouting Alphen aan den Rijn kreeg een speldje, voor 40 jaar lidmaatschap.

tekst: Evert Bruinekool

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -