De lengte van de chemicaliƫntanker Margot la Fileuse is met 86 meter niet bijzonder. De breedte is dat des te meer: 5,70 meter. De afmetingen zijn helemaal afgestemd op de Noord-Franse kanalen (met name het Canal du Nord). Het schip vaart namelijk voor Produits Chimiques de Loos, onderdeel van de Belgische Tessenderlo Group. In overleg met dat bedrijf is de Margot la Fileuse ook ontworpen. De tanker vervoert ijzertrichloride vanaf de Franse productieplaats Loos (vlakbij Lille) naar Parijs. Daar wordt het product gebruikt voor de zuivering van afvalwater.
De dubbelwandige tanker is eigendom van Wijgula (Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen). De Nederlandse rederij, verantwoordelijk voor het vlootmanagement van de 63 eigen en gecharterde binnenvaarttankers van Imperial Logistics International, verhuurt de Margot la Fileuse aan Imperial Logistics SARL. Dat Franse zusterbedrijf verzorgt het vervoer. Ook de ā eveneens Franse ā bemanning is daar in dienst.
De doop was 9 september en vond plaats bij De Gerlien van Tiem. De werf in Druten, gevestigd naast het kantoor van Wijgula, verzorgde de afbouw.
Nederlands product
Hoewel het vaargebied en de naam anders doen vermoeden, is de Margot la Fileuse een op-en-top Nederlands product, zoals aalmoezenier Bernhard van Welzenes aanstipte. Zo is het casco gebouwdĀ door Scheepswerf Tinnemans uit Maasbracht.
Dat de afbouw naast de deur gebeurde, was handig voor de technische dienst van Wijgula, vertelt directeur Thijs Aarten. āOok onze vorige nieuwbouw, de Synthese-16, is er gedoopt. Dat was in 2011. Verder maken we gebruik van de diensten van De Gerlien van Tiem voor onderhoud en reparaties aan onze vloot.ā
De relatie tussen bieden bedrijven gaat al heel lang terug. Dat de werf in Druten gevestigd is, is zelfs te danken aan Wijgula, vertelt Aarten. āFrans van Tiem was begonnen in Beneden-Leeuwen. Toen de ruimte daar te klein werd, bood ons bedrijf aan te verhuizen naar de loodsen die wij hier aan de Waal hadden staan.ā
Aarten roemt De Gerlien van Tiem: āZe leveren goed werk voor een goede prijs. Hun mentaliteit sluit ook aan bij die van ons. Ze werken hard, communiceren open en duidelijk en zijn nooit te beroerd om een stap extra te doen.ā
Cabotage
Hoe bijzonder het ontwerp en de uitrusting van de Margot la Fileuse ook mogen zijn, volgens Aartens collega-directeur bij Wijgula, Norbert Meixner, was een ander obstakel lastiger te overwinnen. āAls Nederlands bedrijf mag je niet zomaar binnen Frankrijk vervoeren. Ondanks de Europese Unie geldt daar nog steeds cabotagewetgeving.ā
Hij vertelt: āJe mag slechts 90 dagen achtereen vervoeren en in totaal 135 dagen per jaar. Daarmee hadden we deze business case niet rond kunnen krijgen. Dat is gewoon niet rendabel.ā Inschakeling van zusterbedrijf Imperial Logistics SARL bood uitkomst. Dat is een Frans bedrijf, en ook de bemanning is volledig Frans. āMaar het blijft vreemd dat Frankrijk dergelijke beperkingen oplegtā, vindt Meixner. āTerwijl op de Rijn al sinds 1868 alle vervoer vrij is dankzij de Akte van Mannheim.ā
De Margot la Fileuse heeft een laadvermogen van 750 ton. Daarmee haalt het schip per reis dertig trucks van de weg. Vervoer over water van de ijzertrichloride was een dwingende eis van de Parijse overheid.
Beschermheilige
Het schip is vernoemd naar Margot de Spinster, de beschermheilige van de textielindustrie in Loos. De legende over haar gaat terug tot de 12e eeuw. Tessenderlo Chemie eert met de naam de stad waar Produits Chimiques de Loos gevestigd is.
Op 16 september kon de Margot la Fileuse voor de eerste keer laden in Loos. Schipper Didier Trehout is goed te spreken over de vaareigenschappen en de uitrusting van het schip. Hij vaart samen met zijn vrouw ThĆ©rĆØse. Zij wisselen bij toerbeurt (14 dagen op/14 dagen af) met Bruno en ThĆ©rĆØse Houck.