Vorige week is de Bevenrode vertrokken bij De Gerlien van Tiem. De type N-gesloten tanker van Fluvia Tankrode is door de werf in Druten voorzien van een nieuw achterschip. Dat karwei vergde tien weken.
Het achterschip bestond niet alleen uit machinekamer, woning en stuurhuis, maar ook uit een tankgedeelte. Daardoor kon de achterste van de vijf tanks worden vergroot. “Omdat hij daardoor te veel kuubs zou krijgen, hebben we er een middenschot in gezet en er twee tanks van gemaakt. Zodoende heeft het schip nu zes tanks”, vertelt Marcel van Tiem. Hij is bij De Gerlien van Tiem verantwoordelijk voor ombouwen, reparaties en de verkoop van boegschroeven en spudpalen.
Elbe
De afmetingen van de Bevenrode zijn gelijk gebleven: 85,95 meter bij 9,50 meter. Met de extra tank is ook de laadcapaciteit vergroot: van 1.146 naar 1.392 ton. De tanker vaart voornamelijk vanaf Hamburg; de Bevenrode is uitgerust om in Zone 2-See te varen. Via de Elbe en de Duitse kanalen gaat het naar diverse bestemmingen in het achterland.
Fluvia was al klant van De Gerlien van Tiem. Marcel: “We verzorgen het onderhoud van hun schepen en hebben nieuwbouw voor hen gedaan en ook een keer een enkelwandig schip dubbelwandig gemaakt.”
Tempo
De Bevenrode werd oorspronkelijk gebouwd in 1970. De tanker heeft in 2009 een nieuw, dubbelwandig midden-/voorschip gekregen. Met het nieuwe achterschip is het schip nu compleet vernieuwd.
Dat achterschip liet Fluvia bouwen door GS Yard in Waterhuizen. “Er is voor de snelheid van levering bewust gekozen voor een Nederlands casco”, weet Marcel. Dan kon het schip zo vlot mogelijk weer aan het werk. Dat tempo zat er ook in nadat het schip in Druten arriveerde.
Planning
“Zo’n achterschip eraan zetten is in de praktijk complexer dan nieuwbouw. Het moet allemaal exact passen. Acht weken is best snel. Demonteren, plaatsen, aanstroken, afbouwen… Gelukkig hadden we vooraf een uitgebreide planning geschreven, samen met de rederij. De tijd die je daarin investeert, win je tijdens de uitvoering dubbel en dwars terug.”
Een voordeel was dat er geen nieuw laad- en lossysteem nodig was. “Dat zit allemaal in de voormachinekamer. Dat kon dus gewoon blijven. Alleen bleken niet alle componenten meer leverbaar. Daar hebben we zelf de nodige aanpassingen voor gedaan.”
De hoofdmotor kon ook opnieuw gebruikt worden. Die is uit het oude achterschip in het nieuwe geplaatst.
“Het is een Caterpillar C32. Die was pas drie jaar oud en vanuit kostenoogpunt was het uiteraard interessant om die motor over te zetten. De andere componenten in de machinekamer zijn wel allemaal nieuw.”
De Gerlien van Tiem verzorgde zelf de inrichting en installatie van de machinekamer. Het leidingwerk is verricht door Anko Piping. Toebast Las- en Montagetechniek is verantwoordelijk voor de vloer van de machinekamer.
Van Tiem Elektro verzorgde de elektriciteit. Alubouw de Mooy leverde het stuurhuis. Verveer tekent voor de betimmering van stuurhuis en woning. Promarin heeft de schroef geleverd.