HomeRubriek“Betaalbaar lekker” eten bij De Swaenebloem

“Betaalbaar lekker” eten bij De Swaenebloem  [Joechjachen]

Delen

Een mooi uitzicht over het vaarwater, een ontmoeting met de originele flora en fauna, de natuur en de cultuur van het rivierenland en een uitstekende culinaire verzorging…al deze ingrediënten zijn bijeengebracht in Restaurant Brasserie De Swaenebloem, gelegen aan de oever van de Rijn in Tolkamer. Als ze deze plek eenmaal ontdekt hebben, keren de meeste bezoekers er met de regelmaat van de klok terug.

Mooi uitzicht op het vaarwater.

Fons en Annie Seising zijn samen eigenaar van De Swaenebloem, een restaurant dat omgeven is door een ‘Rijntuin’, waarin men volop culturele belevenissen aantreft. Sinds 1995 zijn zij er de uitbaters, terwijl de plek al meer dan vijftig jaar een horecabestemming heeft.
“Mijn vader werkte op de werf hier in Lobith-Tolkamer en van mijn moeders kant zat de familie in de horeca”, begint Fons zijn verhaal. “Ook ik heb later de horeca gekozen, al was ik daarvoor timmerman. Ik ben toen naar de koksschool gegaan, heb vervolgens allerlei diploma’s gehaald en heb daarna van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Eerst werkte ik in andere horecagelegenheden, maar in 1995 ben ik hier voor mezelf begonnen. En nu zit ik al dertig jaar in het vak. Ook ben ik leermeester en begeleid ik leerlingen in het kader van de BBL-opleiding.”

Gedichten
Restaurant De Swaenebloem ligt in het recreatiegebied van De Bijlant in Tolkamer. De gelijknamige, daar liggende plas is 350 hectare groot. “Het is eigenlijk een oud grindgat”, vertelt Fons. “Er is nu een camping, een jachthaven en wij hebben hier een restaurant.”
“Sinds vorig jaar zijn we eigenaar van de grond, maar daarvóór hebben we het geheel twaalf jaar gepacht. Vroeger was het hier een schipperscafé. De vorige eigenaar heeft hier nieuwbouw gepleegd. Toen wij het in 1995 overnamen hebben we het een en ander gerenoveerd. Ook hebben we er toen een andere naam aan gegeven. De Swaenebloem is een bloem die hier in vroeger tijden groeide en eigenlijk met de wortels in het water moet staan.”

Eigenaren Fons en Annie Seising.

De grond om het restaurant heen is helemaal ingericht als een Rijntuin, een mooie landschapstuin. De flora en de fauna in die tuin hebben alles te maken met de Rijn. “Je ziet hier planten die in het rivierengebied ook thuis horen”, vervolgt Fons. “Zoals de ratelaar en de salie, beschermde planten. We houden het hele gebied zelf bij, maar wel met advies van deskundigen.”
Overal in de tuin hangen vogelkastjes, die door een vereniging bijgehouden worden. Vervolgens treft men er het nest aan van een ooievaar en van een torenvalk, terwijl er een kast hangt waar een uilenpaar in huist. En bovendien vindt men er een bijenkast.
Voorts staan er in de tuin op diverse plaatsen borden met daarop gedichten van Rien van den Heuvel. Gedichten die allemaal betrekking hebben op het gebied. “En het Beeldencollectief uit Doetinchem houdt hier regelmatig tentoonstellingen, zowel binnen in onze ruimten als buiten in de tuin”, merkt Fons op als we door de tuin wandelen.

Middenklasse
Het restaurant kent binnen twee ruimten en buiten een mooi groot terras. Er werken vier vaste medewerkers en twaalf parttimers. Zelf zwaait Fons de scepter in de keuken; zijn vrouw heeft de leiding in de bediening.

(foto’s Harrie van Eeuwijk)

“Naast onze gewone gasten uit de regio en de passanten ontvangen we hier veel schippers en vooral ook gepensioneerden die hier in de buurt wonen”, aldus Fons. “En tevens zien we veel mensen van de recreatievaart, want het is hier voor hen natuurlijk prachtig zitten.”
De benedenruimte wordt ook regelmatig gebruikt voor tentoonstellingen. Die ruimte heet Het Vossengat. Het Vossengat is eigenlijk een zijriviertje aan de overzijde, dat naar Kleef gaat en waar vooral de recreatievaart gebruik van maakt. In de bovenzaal worden de gasten ontvangen die De Swaenebloem bezoeken om er te eten.
“Ons restaurant ligt wat prijs betreft in de middenklasse”, merkt Annie, de echtgenote van Fons op. “Men kan hier van goedkoop tot heel uitgebreid of klassiek eten. Voor elke beurs hebben we wat. Het is hier betaalbaar lekker. Want een eenvoudig gerecht kan ook heel lekker en smaakvol gemaakt worden.”

Rivierpaling
Tot de specialiteiten van De Swaenebloem mogen zeker de snoekbaars en de rivierpaling gerekend worden. “Een beroepsvisser levert hier de vis aan. Vis die ook hier in de rivier gevangen wordt.”
“Ook gerechten waarin onze eigen honing en de kruiden uit onze eigen tuin verwerkt worden, mogen tot specialiteiten gerekend worden. Net als onze Doesburgse mosterdsoep en het brood dat we hier zelf bakken van het graan van de Korenmolen uit Lobith. Daarnaast hebben we bekendheid met onze traditionele, huisgemaakte koude schotel, onze bitterkoekjespudding en onze vele soorten pannenkoeken. En dat wordt allemaal in eigen keuken vervaardigd.”

Het restaurant is omgeven door een ‘Rijntuin’.

De Swaenebloem is een uitgelezen locatie om feesten en partijen te houden. “Wanneer er een heel grote partij is, kunnen we op een, aan het restaurant grenzende, open ruimte van de tuin ook nog een grote feesttent plaatsen”, merkt Fons op. “En laatst hadden we een receptie van meer dan honderd gasten met ook een culinaire wandeling door de tuin. Overal stonden schalen met hapjes opgesteld.”
Zeker dient ook vermeld te worden dat De Swaenebloem als trouwlocatie is aangewezen en dat het een ‘ledentiprestaurant’ van de ANWB is.

Hartenwens
Mijmerend over de toekomst vertelt Fons: “We willen hier buiten nog een serre bouwen van 150 vierkante meter en onze hartenwens blijft om er ook ooit nog eens een hotelafdeling bij te maken.”
Op woensdag, behalve in het hoogseizoen, is de zaak gesloten. Verder zijn de gasten op alle andere dagen vanaf 11.00 uur welkom. “Maar op drukke tijden en in het weekend is het raadzaam om te reserveren”, besluit Fons. “En wanneer er schippers hier in de overnachtingshaven liggen en ze vinden het wat moeilijk om te voet naar hier te komen, dan willen wij hen graag eventueel ophalen en terugbrengen.”

Restaurant Brasserie De Swaenebloem is gevestigd aan de Bijlant 3 in Tolkamer. Reserveren kan via (0316) 54 15 52.