“Ze zijn verplicht aanwezig op ieder binnenvaartschip: de grote oranje reddingsboeien. Het toewerpen van zo’n reddingsboei aan een drenkeling is niet gemakkelijk. Vanaf een varend schip is het zelfs vrijwel onmogelijk om deze bij het slachtoffer te krijgen. Het slachtoffer moet dan naar de boei toe zwemmen en zal al snel uitgeput raken”, weet Martijn de Vries. Hij is eigenaar van Safetyboat.nl uit Hendrik-Ido-Ambacht.
Met een op afstand bestuurbare reddingsboei heeft het Portugese bedrijf Usafe een innovatieve oplossing gevonden. De Vries heeft er met zijn bedrijf voor gezorgd dat de Usafe nu ook in Nederlands beschikbaar is. Safetyboat.nl, gespecialiseerd in veiligheid op en rond het water, verkoopt en verhuurt het reddingsmiddel sinds kort.
Waterjets
Usafe bracht de reddingsboei terug naar de tekentafel en ontwikkelde een reddingsboei die op afstand bestuurbaar is. Deze kan met behulp van twee waterjets naar het slachtoffer varen en hem of haar zelfs naar de kant brengen.
De Usafe is gericht op hetzelfde soort slachtoffer als de standaard reddingsboei, vertelt De Vries. “Dit betekent dat het slachtoffer bij kennis is en in staat moet zijn om het drijfmiddel vast te pakken.”
De Usafe vaart met een snelheid van maximaal 15 kilometer per uur. Wanneer de reddingsboei met slachtoffer vaart, is de snelheid maximaal 5 kilometer per uur. “Deze snelheid is belangrijk omdat het slachtoffer zo minimale inspanningen hoeft te verrichten om de reddingsboei vast te kunnen blijven houden.”
Afstandsbediening
De Usafe heeft een afstandsbediening die met één hand bediend kan worden. Die werkt instinctief en kan in geval van nood ook door een ongetraind persoon worden bestuurd. Het bereik is op open water zo ver als het zicht reikt.
De Usafe kan zowel op het binnenwater als op zee worden ingezet. De aandrijving is krachtig genoeg om moeiteloos door de branding van de zee te kunnen varen. Het maakt niet uit hoe de Usafe in het water neerkomt; de boei werkt op beide zijden.