Bij Van Wijk in Werkendam is in opdracht van Jan Ruijtenberg onlangs de tanker Jenero met afmetingen van 135 x 11,45 meter en een holte van 5,15 meter afgebouwd. Hoewel het voor Van Wijk de eerste tanker was die er voor de deur is afgebouwd, werd de klus binnen drie maanden geklaard. Daarbij dient wel aangetekend te worden dat Patrick den Haan namens Jenero B.V. een ervaren projectleider was.
Het casco is afkomstig van de Servische werf Backi Monostor en is geleverd door Shipvision, het bedrijf van Jan Ruijtenberg. Eerder verzorgde Shipvision de levering en complete afbouw van het koppelverband Joline-Joline II voor VOF H.J. Twillert.
Patrick den Haan is bijzonder content over de Jenero. “Shipvision heeft een subliem casco geleverd; een superontwerp dat in Servië onder eigen regie stevig en strak gebouwd is. De dubbelwandige tanker loopt en draagt goed en heeft met een draagvermogen van 4000 ton een lage kruiplijn en is ondanks zijn aanzienlijke lengte geschikt voor kanalen”, aldus de projectleider. Naamgever van de Jenero zijn de drie dochters van Jan en Christine Ruijtenberg: Jennifer, Neline en Romy.
Kunststof vloerbedekking
De grote componenten zijn door Shipvision ingekocht, maar de rol van Van Wijk was aanzienlijk groter dan alleen kaderuimte beschikbaar stellen. Naast een deel van de afbouw leverde Van Wijk onder andere de autokraan (1750 kilo bij 20 meter), een davit, de boegschroefinstallatie (type SD 1400 met een motor van 480 kW) en de stuurkolom.
De stuurhut, met een lessenaar die staat opgesteld als eiland, waardoor er voldoende ruimte is voorlangs te lopen, is geleverd in samenwerking met Van Wijk Stuurhuizen. Johan de Leeuw heeft zichtbaar keurig werk geleverd. De lessenaar is met veel houtwerk afgewerkt, waardoor de Falcon Line van Radio Zeeland nog mooier uitkomt. Op de vloer ligt sterk en makkelijk te onderhouden kunststof vloerbedekking die door de fraaie houtnerfbedrukking niet van echt te onderscheiden is. De ramen van de stuurhut zijn voorzien van elektrische screens.
Asgenerator
De Jenero gaat via Jaegers Duisburg stookolie vervoeren op de Boven-Rijn. Daarvoor beschikt de tanker over twaalf ladingtanks met een totale inhoud van 4537 kuub. Per ladingtank is 160 meter spiralen geïnstalleerd. De zes door EPS geleverde Bornemann-ladingpompen hebben een capaciteit van 200 kuub per uur.
“Martin de Groot heeft veel en goed werk verricht”, stelt Patrick den Haan. “Hij heeft onder andere de hoofdmotoren geleverd, twee Cummins QSK38M van 1300 pk, teruggesteld tot 1200 pk, de generatoren en het complete leidingsysteem. Bovendien heeft hij de ketelinstallatie verzorgd, inclusief de warmtewisselaar voor stroom aan de wal. Alles is zonder uitzondering keurig netjes gedaan.”
“Ook Andries van Andel uit Hardinxveld heeft veel uren aan boord van de Jenero doorgebracht. Aanvankelijk was hij alleen aangenomen om een paar pompen te plaatsen, maar dat is uiteindelijk veel meer geworden. Zo heeft hij met zijn medewerkers Simon en Jos tot volle tevredenheid de leidingen in de machinekamers verzorgd en het ijzerwerk aan dek.”
“Aan boord is een asgenerator die gevoed wordt via de hoofdmotor. Wellicht een primeur, want de medewerker van Lloyds had dit nog nooit gezien aan boord van een tanker. De Jenero is op het voorschip voorzien van een spudpaal. Veel steigers zijn op 110 meter uitgelegd, waardoor we met onze 135 meter toch prima kunnen aanleggen.”
De Groot leverde de Cummins-motoren. (foto’s Jan Hoek)
De Jenero is een bijzonder fraaie tanker geworden. De expertise van eigenaar Jan Ruijtenberg en zijn bedrijf Shipvision, de ervaring van projectleider Patrick den Haan en het werk van professionele onderaannemers zijn er duidelijk aan af te zien. Kapitein op de Jenero is Rotterdammer Dennis van den Berg. Hij mag trots zijn op ‘zijn’ schip dat voor Shipvision een keurig varend visitekaartje is geworden.
In maart wordt het casco, eveneens gebouwd op de Servische werf waar ook de Jenero is gebouwd, van de Othello in Nederland verwacht. Die tanker van 110 x 11,45 meter en zal worden afgebouwd bij Asto in Raamsdonksveer.
(Jan Hoek)