- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLeopoldstad: oude naam in nieuwe tijd

Leopoldstad: oude naam in nieuwe tijd

- Advertentie -

Delen

Vijftien keer voor onderhandeling en survey voor de Leopoldstad naar China was voor Amedee Somers college in Chinese omgang- en onderhandelingsvormen en fascinerende arbeidspotentie op de werkvloer. Enkele malen in gezelschap van Richard Pols, Pascal Bauwens en gecoacht door Willem Moelker, de baas van Lloyds Shipping Asia, die zijn surveyors stuurde, ofwel het project overeenkomstig de tekening afnamen, was een ondersteunend team betreffende zijn examen: scheepsbouw in Nanjing!

Amedee Somers (rechts) met Dirk Rombout, een medewerker van Werkhuizen Florimond Ketels. (foto’s Johan de Witte)

Slechts met één ‘medereiziger’ zetelde de Leopoldstad tijdens de overtocht als het ware in de businessclass van het speciaal hiervoor uitgeruste ss Cardonia. Eenmaal in de Europoort lag het casco snel overboord op koers naar de Werkhuizen Florimond Ketels in Gent.
Wanneer je daar een half uurtje rondloopt weet je waarom Ketels van Amedee Somers de voorkeur kreeg: snel, modern vakwerk op ouderwetse basis, nauwelijks werkbespreking, zeer bereid om binnen het raam van wetgeving en veiligheid, elke eigenaars-wens specialistisch aan te pakken ondersteund door een faciliteit langs de kaai waarmee je voor en achteruit kunt!
Ze zeggen zelfs tegen een reporter die geboeid is door een nostalgische zwartwit-foto aan de muur met daarop vijf mannen, waarmee Florimond Ketels in 1943 van start ging, wanneer de koffie wordt geserveerd: “Alstublieft meneer.” Natuurlijk doen ze dat niet allemaal alleen. De Backer neemt als trouwe partner de elektriciteit voor zijn rekening en Jorgen Ringoot uit Evergem verrast iedere keer met fraai timmerwerk.

Merci
Hubert Somers, die naar zijn zoon Amedee wijst als het over zaken gaat, is niettemin de spil aan boord. Mama Giséle maakt zich onmisbaar in de achterhoede. Mama Carron houdt zich met de pupillen van haar dochter bezig en zwager Sven Calluy stelt zich op als gastspeler. Een ‘linksbuiten’ die zich hard maakt om met het Somers team de ‘competitie’ tegen de vroeg ingevallen winter te winnen!
Volgens Amedee zijn Peggy en hun twee kinderen niet alleen zijn hobby en geweten, maar neemt zij in het firmamanagement ook de administratie voor haar rekening. Haar hand van inrichting is in elk verblijf van de Leopoldstad zichtbaar.
Peggy kreeg de eer het schip te dopen. Pater Machar Verhaege sprak zijn zegen uit en vroeg om goede vaart voor bemanning en schip. In gezelschap van de mannen van de werkvloer en familie werd getoost met een glas glühwein en een “merci” voor alle medewerkers uitgesproken. De 6272 ton grote tanker zal gaan varen voor TankMatch in Werkendam.

Kolen
Overgrootvader Pierre Somers voer met zijn 140 ton grote Melanie in 1835 al kolen voor zijn schoonvader, die een kolenhandel dreef. De eerste 100 x 12 meter grote Leopold voor de familie Somers, liep in 1909 in Temse van de helling. Op dat schip leerde Hubert Somers “luiken sjouwen en ruimen vegen”.
Eenmaal op eigen benen liet hij ms Thijsstad in Rupelmonde bouwen en daar voer hij een paar maal mee ‘rond de wereld’ tussen Ruhrort en Antwerpen. Allez vooruit, de natte lading was weer eens iets anders; dus een tanker volgde. De nummer twee liet niet lang op zich wachten en op 2 december 2010 lag de135 x 15 x 5,90 meter grote Leopoldstad bij Ketels in Gent gereed voor zijn proefvaart. Amedee Somers is de volgende generatie, die samen met zijn levenspartner Peggy Somers-Carron het voortouw van de firma neemt.

Gesoigneerd
Versierd door sneeuw ligt het volledig getracede leidingwerk van De Jongs Pijpleidingfabriek uit Sliedrecht als een gigantisch stilleven aan dek. Het systeem kan vijf partijen aan en twee tegelijk. De tanks zijn uitgevoerd met rvs spiralen. Achttien Marflex-pompen staan op dezelfde golflengte om van laden en lossen geen dagtaak te maken.
Een Konutherm-ketel voorin warmt de lading op. Technisch heeft dit schip de hele maritieme range. Als klap op de vuurpijl staan er twee 6 cilinder-ABC’s in de machinekamer. De inbouw oogt gesoigneerd. We verlaten de warmte van deze technische ruimte en klimmen naar boven waar de winter toeslaat.

Het schip heeft twee ABC-motoren.

"De afbouw van de Leopoldstad was in evenwicht met onze overige werkzaamheden", zegt Bernard Ketels. We gingen van start op 2 augustus en 2 december is er proefgevaren. Tot dusver is inbouw van motoren als hoofdverdeler van Cummins Motoren onze specialisatie. Voor nieuwbouw werken wij met De Backer scheepselektra en interieurtimmerbedrijf Jorgen Ringoot als een team.”
Faciliteiten en vakkennis voor scheepsherstellingen en dokken heeft Ketels in huis. “Alle voorkomende werkzaamheden, onder andere leidingwerk, doen wij met eigen middelen. Voor schroefherstellingen werken we met Van Voorden en met De Waal voor schroefasafdichtingen. Onze prioriteit blijft gericht op de varende clientèle.”
“Wanneer de Leopoldstad vertrekt, beginnen we aan een hermotorisering met tweemaal Cummins QSK 19. Wanneer je dit werk niet leuk vindt, lukt het ook niet. Met Somers hebben we ’tof’ gewerkt”, besluit Bernard, die samen met zijn broer Johan Florimond Ketels runt.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -