Bekeuring na schuren en schilderen aan boord

15
patrouillevaartuig RWS 70
De RWS 70 kwam om te kijken of de verfresten in het water opgeruimd moesten worden. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie)

Schuren om een plekje weg te werken aan boord is een economisch milieudelict als er verfresten in het water komen, zo ondervond de schipper van multifunctioneel werkschip Discovery dinsdag 8 juni.

Terwijl het schip stil lag tijdens werkzaamheden in de nieuwe sluiskolk in IJmuiden, besloot hij even wat onderhoud te doen. Met een slijptol beschadigingen aan de verf verwijderen en een lik grondverf erover… Zo simpel als het leek, was het achteraf niet.

De schipper werd op de 6 meter hoge kade van de sluiskolk geroepen door een ILT-inspecteur. Daar kreeg hij te horen dat hij een economisch milieudelict pleegde. Ergernis en stomme verbazing bij de schipper, die zich als een crimineel voelde weggezet door de toon waarop het hem verteld werd.

Elke schipper heeft verf aan boord

Het bleek, zoals hij zelf zegt, dat er enkele schilfers verf in het water waren gekomen volgens de inspecteur. Jacco Wakker, eigenaar van K&W Trans Shipping waartoe de Discovery behoort, was verontwaardigd toen hij zijn werknemers sprak, die hem direct belden. “Elke schipper heeft een blik verf aan boord en werkt stukjes bij na beschadiging.”

“Ik was helemaal verstomd toen de mannen aan boord me meldden dat bijna een uur later ook nog eens de RWS 70 kwam kijken, om het milieudelict nogmaals te constateren”, zegt Wakker. “Zij hebben bijna een uur gevaren om te constateren dat er geen verontreiniging was en de werkzaamheden stillagen.”

Wat de sanctie gaat worden, weet hij nog niet. “Maar vast staat dat een patrouillevaartuig dat een uur naar het delict moet varen met 1.770 pk vast meer verontreiniging veroorzaakt dan dat wij gedaan zouden hebben.”

Verbaliseren

Het verbaast hem nog het meest dat de inspecteur tegen de schipper zou gezegd hebben dat als ze onderhoud willen doen, ze maar naar de werf gaan. “Ofwel, schippers wees gewaarschuwd: schilderen aan boord mag niet meer”, zegt Wakker.

“Omdat de nieuwe zeesluis een werk van Rijkswaterstaat is, is mag Rijkswaterstaat niet verbaliserend optreden bij hun eigen werk”, vertelt een woordvoerder van de vaarwegbeheerder. “De RWS 70 was geïnformeerd en door de verkeerspost gevraagd te gaan kijken wat er mogelijk aan opruimingsacties moest plaatsvinden en welke hinder er voor de scheepvaart ontstaan zou kunnen zijn. Zij troffen niets meer aan.”

ILT doet over de zaak geen inhoudelijk mededelingen. Het enige dat de inspectiedienst kwijt wilde, was dat het een spoorverontreiniging van enkele vierkante meters was. Over mogelijke sancties kunnen zij nog geen uitspraken doen. Dat is aan de Officier van Justitie.

tekst: Evert Bruinekool
Article bottom ad

15 reacties

  1. in wat voor een land komen we te wonen, mag ik mijn schip niet meer onderhouden en dan te weten
    dat een paar meter verder op ,weet ik veel wat de lucht in word geblazen

  2. Dat zinloze heen en weer varen met veel te veel snelheid en een belachelijke hoeveelheid pk’s in die gele boten… dat is natuurlijk pas milieu vervuiling. Maar daar gaat het totaal niet om. Beetje belangrijk doen op een enorm kinderachtige manier. Bij gebrek aan enig nut in hun werk. Heel triest dit, maar het verbaasd me jammer genoeg niet meer.

  3. Heb dit ook al meegemaakt jaren geleden in Papendrecht. Eerst de rws boot daarna de rpa boot. en of ik maar stoppen wilde. Nu schuurmachine met afzuiging gekocht. Maar ook hier zal in de toekomst wat te zeuren zijn. Werd aangesproken door ex collega’s die nu werkzaam zijn bij de rws. diep triest maar milieu is heilig en ons landje gaat hierdoor ten gronde. Ook wij moeten leren maar dit gaat veel te ver!!

  4. Pff wat erg dit zeg
    Incompetentie wordt waarschijnlijk niet op gecontroleerd tijdens de sollicitatieprocedure bij ILT

    Echt een klassiek voorbeeld van een overheid die bedrijfsblind is geworden.

    We zien dit steeds meer dat de menselijke maat verdwijnt door bureaucratie

    De realiteit wordt uit het oog verloren en kam met de pet betaald daar de prijs voor.

  5. Echt tezot voor woorden de regeltjes drift van de ambtelijke molen
    Ambtenaren ga eens echt werken en laat deze hard werkende schippers met rust

  6. Ze hebben bij de overheid waarschijnlijk liever doorgeroeste dekken en leidingen. Dan heeft daarna de Ebis of scheepvaart inspectie weer wat te melden en te zeuren.
    Nog 5,5 jaar dan mag ik met pensioen, er is straks geen hond meer die nog op een schip kan of wil werken.

  7. De boten van rijkswaterstaat worden onderhouden van onze belasting centen…dus die gaan voor elk roest plekje naar een werf… zielig dit hoor… gewoon werkende mensen worden dwars gezeten… het milieu…het milieu.. och och

  8. Gewoon lekker zeiken op die schippers, en er ook nog geld voor vangen , en s’avonds niet goed uit kunnen leggen aan tafel bij moeders hoe je je geld verdien!

  9. Ondertussen worden alle maasplassen volgeplempt door Rijkswaterstaat met Belgische afvalgrond!
    Maar daar wordt aan verdiend en dan kan het dus weer wel!🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

  10. dit soort poppekast tafrelen zie je steeds meer , allemaal voor de goede zaak …..de ego van de regelneef en haar nog dikker betaalde poppekast opper befel hebber

  11. Vieze burocraten die gewoon schippertje pesten. En hebben het over respect voor anderen. Wat een zielige stumpers. Elke vorm van respect en begrip voor die lui is veranderd in minachting voor een stel hersenloze dienders.

  12. Dit doet mij denken aan onze regering ,van dit soort ambtenaren moeten wij het hebben (robots zonder hersens ) die constateren alleen maar want zonder hersens kan je niet nadenken ,het wordt een (pas op hoor dat mag je niet meer doen stoute schipper) maatschappij

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.