Bedrijven in Noordrijn-Westfalen (NRW) kunnen steeds moeilijker het hoofd bieden aan de internationale concurrentie. Ze vragen de politiek om betere infrastructuur en minder bureaucratie.
Ondanks de milde temperaturen houdt het bedrijfsleven er rekening mee dat de winter nog voor de nodige verkeerschaos op de wegen kan zorgen. Dit in combinatie met hoge energieprijzen en problemen in de toeleveringsketen verzwakt de concurrentiepositie. De Industrie- en Handelskamer (IHK) in Duisburg ging hierover in gesprek met minister Oliver Krischer en staatssecretaris Viktor Haase – beiden van verkeer en milieu in Noordrijn-Westfalen.
Hard geraakt
Volgens IHK-voorzitter Werner Schaurte-Küppers wordt het bedrijfsleven hard geraakt door de energiecrisis. De conjuncturele stemming is bijzonder slecht. Bedrijven staan voor de uitdaging om hun CO2-uitstoot te reduceren, maar hebben last van onder meer bureaucratie en onbetrouwbare vervoersinfrastructuur. Dit kan leiden tot faillissementen. Schaurte-Küppers: “De politiek is aan zet om procedures voor industrie- en infrastructuurprojecten te versnellen.”
Minister Krischer wil van Noordrijn-Westfalen de eerste klimaatneutrale industrieregio in Europa maken. Daartoe wil hij de infrastructuur uitbouwen “waar dit dringend noodzakelijk is”. Dit betekent volgens Krischer dat de beperkte bronnen (financiën én mensen) beter benut moeten worden.
Het bedrijfsleven in de deelstaat vraagt om betere infrastructuur voor weg, spoor en binnenvaart. Vooral de binnenvaart moet versterkt worden, wat tijdens de laagwaterperiode in 2022 duidelijker geworden is dan ooit.