De BDB bestaat vijftig jaar. Dit gouden jubileum vierde de binnenvaartorganisatie met een feestelijke vaartocht op de Main. Ook na een halve eeuw belangenbehartiging profileert de Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt zichzelf als slagvaardig en wendbaar. Op zoek naar pragmatische oplossingen voor de actuele uitdagingen in de sector.
In Frankfurt scheepten een kleine honderd genodigden woensdag 18 september in op de Maria Sibylla Merian, een schip van BDB-lid Primus-Linie. Onder hen was de Duitse verkeersminister Volker Wissing, die de binnenvaart in zijn feestrede “een van de lievelingskinderen” van zijn ministerie noemde. “In tegenstelling tot andere vervoersmodaliteiten heeft jullie sector nog veel capaciteit. Jullie rol zal dan ook zeker niet kleiner worden.”
De minister prees de jarenlange inzet van de BDB als belangenbehartiger van de binnenvaart in Duitsland. Hij spoorde de organisatie aan op dezelfde weg verder te gaan. “Jullie stimuleren, motiveren, zorgen voor een goed imago en zijn een contractpartner voor het opstellen van tarieven. Ook dragen jullie bij aan duurzaamheid, innovatie en een aantrekkelijke arbeidsmarkt. We hebben jullie nodig om een goede toekomst voor de binnenvaart in Duitsland te waarborgen. Wij rekenen op jullie en jullie mogen ook op ons rekenen.”
Met één stem
De BDB werd op 26 april 1974 opgericht in Duisburg als koepel van verschillende regionale belangenbehartigers voor de binnenvaart. Met als doel de krachten en kennis te bundelen om met één stem te spreken in onderhandelingen met de politiek en de overheid.
“Jullie hebben de afgelopen vijftig jaar regelmatig de vinger op de zere plek gelegd en zijn kritisch”, aldus Wissing. “Maar zo hoort dat; als je dingen wil verbeteren, moet je weten wat er gedaan moet worden. Jullie hebben succesvol gewerkt aan de doelstelling om tot meer efficiëntie te komen in de belangenbehartiging van de binnenvaart.”
De minister benoemde enkele uitdagingen die al in het BDB-verslag van 1975 stonden en die nog steeds actueel zijn: economische veranderingen, weinig publieke middelen voor investeringen en een tekort aan gekwalificeerd personeel. “Net als toen moeten we ook nu proberen de problemen samen op te lossen. Dat heeft de BDB al in 1974 herkend en daar profiteert de sector nog steeds van.”
Pragmatiek
Ook BDB-voorzitter Martin Staats trok de vergelijking met een halve eeuw geleden. “We hadden destijds economische uitdagingen als gevolg van de oliecrisis en ook toen was de samenleving sterk in beweging. Sindsdien weten we dat er pragmatische oplossingen nodig zijn die aansluiten bij de grondprincipes van de marktwerking.”
In samenwerking met de politiek en de overheid heeft de BDB de afgelopen vijf decennia veel successen geboekt. Recente voorbeelden zijn de totstandkoming van het Masterplan voor de Duitse binnenvaart en de subsidieprogramma’s voor vlootmodernisering en opleiding.
Staats is blij dat het verkeersministerie met een “technologisch open blik” naar de verkeerstransitie kijkt. Hij zei dat de binnenvaart deze uitdaging alleen aankan als er pragmatische oplossingen worden bedacht. “De dalende goederenvolumes als gevolg van de transitieprocessen zijn voor ons een aderlating geweest. Maar ondanks de aarzelende verkeersprognoses zullen wij een belangrijke rol blijven spelen. We zoeken innovatief naar mogelijkheden om nieuwe markten te ontsluiten. Binnenvaart is cruciaal voor de verkeerstransitie. Vanuit duurzaamheidsoogpunt, maar ook omdat je nu eenmaal niet 170 miljoen ton goederen per jaar kunt overhevelen naar het wegvervoer.”
Van een ‘midlifecrisis’ kan er volgens Staats na vijftig jaar belangenbehartiging geen sprake zijn. “We staan er goed voor en blijven wendbaar.”