In de binnenvaart zit Engels als voertaal er voorlopig niet in, maar over in welke taal met de verladers moet worden gecommuniceerd bestaat geen enkel misverstand in de Europese binnenvaart. ‘Barge to Business’ luidt de titel van een groot binnenvaartcongres voor verladers, een ‘netwerk event’ dat 30 november wordt gehouden in Brussel door het platform Platina. Volgende maand gaat een nieuwe website van Platina met een soortgelijke strekking online.
Het Europabrede binnenvaartplatform Platina is een uitvoering van Naiades, het meerjarige plan van de Europese Commissie voor de binnenvaart. In het voor vier jaar met 8,5 miljoen euro gefinancierde Platina nemen 22 partners deel uit negen landen. Inmiddels zijn bijna twee van de vier jaar verstreken, dus tijd voor een midtime review. Alle deelnemende partijen streken vorige week dinsdag en woensdag neer in Rotterdam voor een overlegronde. Daar werden enkele nieuwe initiatieven gepresenteerd. Onder andere het plan voor de netwerkbijeenkomst in Brussel voor verladers.
Gert-Jan Muilerman en Caroline Smith in Rotterdam waar Platina vergaderde. (foto MGR)
Discussie
Het congres behelst een informatiemarkt en de binnenvaart zal er vooral uiteenzetten welke innovaties en milieuvriendelijke initiatieven er zijn in de sector. “Het is de eerste keer dat een dergelijke bijeenkomst op Europese schaal wordt gehouden”, vertelt Caroline Smith van INE (Inland Navigation Europe) die bij Platina het project ‘Image’ leidt, zeg maar de Europese imagocampagne. “Het is de bedoeling dat de binnenvaart verladers ontmoet en met hen in discussie gaat tijdens Barge to Business.”
Doel van de Platina-groep (work package in het Europees jargon) Communicatie en Imago is te onderzoeken wat je kunt doen om het imago van de sector te verbeteren bij journalisten en verladers. Caroline Smith: “Ze weten dat het bestaat, maar ze hebben geen kennis van zaken. Meestal denken ze dat de binnenvaart alleen bulk vervoert. Niet dat er een negatief beeld is, maar wij willen graag de perceptie veranderen.”
Allemaal dezelfde boodschap uitdragen
“Het is nu net als in een kleine stad met een theater”, zegt Gert-Jan Muilerman van de Oostenrijkse vaarwegbeheerder Via Donau en de coördinator van het Platina-platform. “Iedereen vindt het goed dat het er is, maar niemand gaat erheen. Het is iets voor andere mensen.” Caroline Smith: “Er moet een kernboodschap worden geformuleerd, een basis waar alle landen mee kunnen werken, zodat we allemaal dezelfde boodschap uitdragen.”
Lees de uitgebreide versie van dit artikel in De Binnenvaartkrant van 22 juni 2010.