- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAtlantic Performer sluit de rij

Atlantic Performer sluit de rij

- Advertentie -

Delen

De kou is uit de lucht, de zon spettert in strak blauw: eindelijk lijkt het lente en toch is het nog vroeg als we 8 februari op het Noordereiland bij de Atlantic Performer aan boord stappen. In het decor van bruggen, stad en door schepen dun gevaren Nieuwe Maas strijden dynamiek en vernieuwing om voorrang. Waar blijft straks de ‘boeggolf’, wanneer uitstootreducerende wetgeving de snelheid gaat bepalen voor de emissie-arme scheepvaart langs de stad. Is er dan geen eb en vloed meer of wordt het tij-stoppen en de zeilen hijsen?

 Caterpillar in de machinekamer. (foto’s Johan de Witte)

Tussen een paar bunkers door treffen we de nieuwe 135 x 13,50 en 5962 ton grote bunkertanker langszij Bunkerrama om zelf wat liters laagzwavelige EN 590 te bunkeren. Wanneer de Spar de mondvoorraad voor de crew heeft aangeleverd heeft kapitein Richard van Gessel even tijd voor ons. “Ik kom niet uit Katwijk zoals driekwart van mijn collega’s, maar om misverstanden te voorkomen, uit Dirksland”, zegt hij schalks. Atlantic zonder Katwijkers, kan nu eenmaal niet!
Richard was de laatste paar maanden van de afbouw present. “Het was aanpoten; er komt van alles op je af in dit laptoptijdperk. Bijzonder leerzaam trouwens. De opdracht was: ‘Het moet goed zijn, wat het ook kost.’ Het is een tanker met potentie, waar specialisme en veiligheid zijn ingebouwd.”
“Als je kijkt naar het 12 duims-leidingwerk in combinatie met twee enorme Bornemann-pompen en de 28 meter lange bunkermast, is dit een echte bunkerboot. Onder andere de leidingbochten voor de pompen zijn groter en hoger als gebruikelijk, waarmee zo min mogelijk weerstand is bereikt en we de bunkers van zeeschepen, als het moet, kunnen vol pompen met zo’n 1750 kuub per uur, onder het motto ‘tijd is geld’.”

Toekomstproof
Het casco leverde Rensen-Driessen Shipbuilding vanuit China en Dolderman installeerde deze tanker voor de firma Posttrans. Dolderman plaatste als voortstuwing vanzelfsprekend een Caterpillar. In de enorm grote en vooral hoge machinekamer heeft Dolderman de equipement niet verstopt maar servicevriendelijk opgesteld. De firmafilosofie hierachter is: je moet zien wat materiaal doet!
EMS regelde en installeerde alles op elektrisch gebied. De jongens van Teunis Verveer uit Zwijndrecht realiseerden het wooncomfort.
“Deze Performer is ‘van hetzelfde laken een pak’ als de Atlantic Prestige”, zegt Andreas van Winssen, hoofd technische dienst binnenvaart bij Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. Deze tanker is toekomstproof en sluit voorlopig de rij betreffende nieuwbouw.”

Rugotech
Rugotech Pijpleidingen uit Zevenbergen heeft met 65 ton kingsize-leidingwerk deze Atlantic Performer ontegenzeglijk onderscheiden van een beunschip. Behalve twee Verhaar-boegschroeven en een Konutherm-ladingverwarmingsketel staan er in de voormachinekamer drie Cats type C18, waarvan twee op het pompbedrijf en één voor de kopschroeven. Voor dunne producten volstaat één generator van 600 pk.
Als de telefoon gaat in de stuurhut, moeten we inpakken en wegwezen. Er moet geladen worden in Amsterdam. De steiger wordt vrijgehouden. Daarna bunkeren in de Europoort.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -