- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwInsulinde-Archipel, ofwel koud-koud

Insulinde-Archipel, ofwel koud-koud

- Advertentie -

Delen

Wie Insulinde en Archipel zegt, denkt aan het Nederlands-Indië van Multatuli. Aan die archipel met palmen langs blanke stranden in een veertig kleuren groene zee. Klinkende namen die vakantie oproepen, of…een koud-koud met 5184 ton kolen onder de brug van Gorinchem op weg naar Duisburg met een Harpen-vlag in top.

Oké, de verf bleef bij sneeuw, kou en regen in de pot, niettemin blinkt dit koppelverband onderhuids. In China werden de casco’s in de ‘grond’ gezet en bij VeKa Bijlsma kreeg het koppelverband zijn ‘finish’. Nieuwbouwspecialist Peter Koopmans ging met de afbouw in Lemmer voortvarend te werk, een gangmaker die alleen tevreden is als het goed en naar je zin is. “Hebben we veel aan gehad”, zeggen Peter en Janine Nobel-Zijda, beiden bewindvoerders van de firma P.J. Nobel GBR, gevestigd in Smachtenhagen.
Dat hun feitelijke thuisbasis Nieuwegein niet op de boeiing staat heeft het terugtrekken van de aanvankelijk toegezegde financiering door een Nederlandse bank als oorzaak. Medio 2009 draaiden de banken ‘achteruit’ terwijl de ondernemer tegen de crisisstroom vooruit probeerde te komen. De Heer & Kamphuis Scheepvaartadviseurs uit Gorinchem nam Peter en Janine Nobel financieel op sleeptouw en bemiddelden een financiering bij de Oldenburgische Landesbank in het Noordduitse Oldenburg.
Van de vorige Insulinde – eveneens een koppelverband – die in 2006 werd verkocht, stonden vader en zoon Nobel als eigenaar te boek. Nu is het de jongere generatie die aan het roer staat, ofschoon die heel erg dankbaar is als de ouders zo nu en dan eens meevaren, voor de ‘mood’ en om de continuïteit er in te houden.

Leeg vel papier
Aan motivatie is er bij de Nobels geen gebrek, zelfs de jonge Bas (9) en Sanne (13) lopen zich op het Prins Hendrik Internaat warm, om in de weekends en vakanties een stukje te sturen of te
genieten van hun eigen kamer aan boord. “Helemaal gaaf”, volgens de jeugd, die maritiem ondernemen alvast in het studiepakket heeft opgenomen.
Als we het Werkendamse maritieme bolwerk binnenrijden, ligt de Insulinde bij VeKa drie-breed voor de wal. Hendrik Jan Doodewaard van VeKa heeft na twee reizen even een servicebeurt ingepland. We stappen binnen en zien onmiddellijk dat sneeuw en kou geen vat hebben gekregen op de warme inrichting. Geweldige ruimte, mooie kamers, badkamer als een waterval en dan die ‘smaakvolle’ keuken voorzien van een tafel waar eten evenals dialoog op past. Het is af!

(foto’s Johan de Witte)

“Het is mooi”, zeggen we, en Janine spreekt dat niet tegen. “We hebben er van gemaakt wat mogelijk was. De medewerkers van Holster kregen we hierin mee alsook de interieurverzorger Dik den Hollander. Een leeg vel papier, tekenen en nog eens opnieuw, alles uitzoeken en het resultaat afwachten, blijft spannend. We zijn er gelukkig mee.”

Wet van Archimedes
Als voortstuwing staat er twee maal 1500 ABC op flexibels, versterkt door ZF-koppelingen en schroeven van AMW. Het kvb vaart met SWB-roeren, waarmee de Sliedrechtse scheepswerf reeds naam gemaakt heeft. Verhaar manoeuvreert de Archipel met een kanalenhekschroef. Het Insulinde-voorschip heeft eveneens een Verhaar-boegschroef aangedreven door Caterpillar.
Werkina leverde software en Alewijnse-noord verzorgde de elektrische installatie. Sygo stopte de wet van Archimedes in combinatie met de meetbrief in chips en screens, waarmee voor het laden en lossen de duimstok naar de reservebank is verwezen. Berghuis Maritiem heeft de machinekamers van aluminium vloeren voorzien en de machinekamer ingang geisoleerd. De Werkendamse DMC-specialist die ijzer- en laswerk, aluminium of rvs maakt en kijk heeft op de lijn van een schip, realiseerde twee spudpalen. Dutch Marine Constructions is een constructiebedrijf met een werelds machinepark, waaronder een gigantische wals die diameters draait op aanvraag en in zijn metier bekend staat als ‘De Beer’.

Koud-koud koppelen
Het koud-koud koppelen met koppeltouw van Bondewel uit Terneuzen, geïmporteerd uit Griekenland, is inmiddels geen noviteit meer. Niettemin is het nog zo pril dat het zes keer lichtere en sterkere product dan staaldraad vermeldenswaardig is. Het bestaat uit een kern van zogeheten Euroneema, beschermd door een extra zware polyester mantel.
Het arbovriendelijke koppeltouw beschadigt geen verf en houdt de motivatie van medewerkers op spanning. Op kvb Insulinde-Archipel is koppelen hobby! Peter Nobel blijft er cool onder en zegt: “We hebben een eigentijds ingericht koppelverband. We gaan van start en hopen dat we in beweging blijven. Aan ons zal het niet liggen.”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -