- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwJasmar: niet-alledaagse maatvoering

Jasmar: niet-alledaagse maatvoering

- Advertentie -

Delen

De tanker Jasmar van Brant Bout Tankschifffahrt heeft met een lengte van 105 meter en een breedte van 10 meter een niet-alledaagse maatvoering. Het schip, gebouwd op Groningen Shipyard naar een geheel nieuw ontwerp, heeft de maximale breedte voor het Mittellandkanaal en de maximale lengte voor de Neckar.

De Jasmar heeft met een lengte van 105 meter en een breedte van 10 meter een niet-alledaagse maatvoering.
(foto’s Jan Johan ten Have)

Eigenaar Brant Bout van de gelijknamige tankvaartonderneming neemt met de Jasmar – genoemd naar zijn zonen Jasper (10) en Marnix (8) – zijn tweede tanker in gebruik. De in 1962 gebouwde Eveline, van 80 bij 8,20 meter en enkelwandig, blijft in de vaart zolang enkelwandigheid blijft toegestaan.
“We wilden de Eveline in eerste instantie dubbelwandig maken”, vertelt Bout. “Maar in overleg met de financiers hebben we echter besloten om nieuw te bouwen, onder meer omdat we er geen chemica­liënschip van konden maken, terwijl onze bevrachter WGL Duisburg daar wel vraag naar had. Met ons nieuwe schip zijn we flexibel inzetbaar en klaar voor de toekomst.”
Bij de nieuwbouw sloot Bout een deal met zijn bevrachter, waarbij hij een contract voor vijf jaar bedong. Hij gaat varen met gasolie, benzine, biodiesel en lichte chemicaliën richting onder meer tankstations in Westfalen.

Eveline
En hoewel hij het eens is met het pleidooi van Günther Jaegers voor een sloopregeling van enkelwandige tankers om de tankvaartmarkt weer gezond te maken, is Bout persoonlijk toch wel blij nog enkele jaren met de Eveline te kunnen varen. “Ondanks de inmiddels acceptabele leeftijd vind ik de Eveline nog altijd een prachtig schip. Het is goed onderhouden, we hebben het onder meer voorzien van een nieuw stuurhuis en een nieuwe hoofdmotor. Vandaar dat ik de Eveline ook niet in de verkoop doe. De marktprijs is erg laag en dan verkoop ik bovendien een prima schip aan de concurrentie.”
Met de Jasmar wil Bout naast de grote rivieren ook zijrivieren en kanalen kunnen bevaren. De optie van een tanker met standaardafmetingen 85 bij 9,50 meter wees hij meteen van de hand. Die is in zijn bedrijfsvoering onvoldoende rendabel. Aangezien Groningen Shipyard hem daarnaast alleen een tanker van 110 bij 11,45 meter kon bouwen – en die voor Bout te lang en te breed zou zijn – klommen de tekenaars van de werf voor hun klant in het tekenpotlood en kwamen ze met een geheel nieuw ontwerp.

Tankvaart
Bout is een geboren Groninger, zoon van tankschippersechtpaar Paul en Gretha Bout. Zijn broer Geert vaart op de tanker Nikki, die vorige maand in gebruik werd genomen. En ook voor Brant is de tankvaart heilig: “Dat is waarin ik ben opgegroeid en wat ik wil blijven doen.”
Via een opmerkelijke omweg kwam hij terug op zijn geboortegrond voor de bouw van zijn nieuwe tanker. Hij nam acht jaar geleden een rederij over in het Duitse Markt Heidenfeld. In die plaats is ook het administratie- en boekhoudkantoor gevestigd van Christian Hochbein, eveneens mededirecteur van Groningen Shipyard. Bout is al geruime tijd klant bij dat kantoor en zocht voor zijn nieuwbouwplannen een Nederlandse werf. “Want een volledig Nederlands schip heeft voor mijn gevoel meerwaarde”, legt hij uit.
Via Hochbein belandde Bout op de werf aan het Winschoterdiep. Over het resultaat van deze samenwerking vertelt hij: “Het casco was superstrak, evenals de planning. De Jasmar is zelfs tien dagen eerder opgeleverd dan vooraf gepland. De technische proefvaart verliep uitstekend; de IVW toonde zich tevreden.”

Uitrusting
De Jasmar is uitgerust met een 1280 pk sterke Mitsubishi S12R hoofdmotor, een voor de omvang van het schip opvallend lichte krachtbron. “Het achterschip is extra geveegd en de schroef heeft met 1,70 meter een iets grotere diameter dan gebruikelijk. Dit alles geeft het schip optimaal rendement”, vertelt Bout.
De hulpset bestaat uit een Cummins QS15 van 450 kVA, die een Verhaar-boegschroef aandrijft, en twee John Deeres van 120 en 70 kVA. Wessels uit Haren (Ems) leverde het stuurhuis en betimmerde stuurhuis en woning. De lessenaar is voorzien van de Falcon Line van Radio Holland.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -