- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsASV luidt noodklok over losverklaringen

ASV luidt noodklok over losverklaringen

- Advertentie -

Delen

De ASV trekt bij de Tweede Kamer aan de bel over problemen met het schoon opleveren van ruimen en de bijbehorende losverklaringen. Verladers en overslagbedrijven hadden moeten investeren in apparatuur om scheepsruimen te ontdoen van ladingrestanten, maar dat is nauwelijks gebeurd, aldus de schippersvereniging.

De ASV schrijft de Tweede Kamer-fracties dat er nog steeds niet correct wordt omgegaan met de losverklaring. Die ontvangt de scheepseigenaar van de ladingontvangende partij. ‘Het doel was ooit dat de bedrijven aan de wal ervoor zouden zorgen dat zij een schoon schip opleveren en er dus minder milieuvervuiling van het oppervlaktewater plaatsvindt. In de afgelopen vijf jaar had er materiaal en materieel moeten komen aan de wal bij de bedrijven.’

Controles
Dat is slechts sporadisch gebeurd. ‘Maar die bedrijven aan de wal hebben de afgelopen jaren niet of nauwelijks controle gehad, de schippers wel (of het formulier aan boord was) inclusief boetes. De bedrijven aan de wal hebben dus ook niets of nauwelijks iets gedaan om nu wel te zorgen dat schepen na lossing echt schoon zijn.’
Van veel ladingsoorten mag er niets meer in het water worden geloosd. ‘Voor ons betekent dat: je mag je ruim niet meer uitspuiten. Maar hoe moeten wij een schoon schip opleveren?’, vraagt de ASV aan de politiek.

Wie betaalt het schoonmaken?
‘Bedrijven dekken zich in door bijvoorbeeld ons op ons charter te laten tekenen dat we vanuit zuid Frankrijk naar Duitsland terug zullen varen om ons schip schoon te laten maken. Daar staat natuurlijk geen enkele vergoeding tegenover, en wie betaalt het schoonmaken? Dat is natuurlijk een onmogelijke tekst dus de realiteit is dat wij of geen werk hebben, of iets tekenen waar wij nooit aan kunnen voldoen. Maar officieel is dat bedrijf fijn overal van gevrijwaard.’
Er zouden in Duitsland al boetes zijn uitgedeeld aan schepen die ladingrestanten overboord zetten. Terwijl zij volgens de ASV eigenlijk helemaal niet de partij zijn die de “overtreding” begaan.
Verder is het de ASV bekend dat ontvangers met oude losverklaringen werken. ‘Ook daar krijgen zij geen problemen mee, maar de schipper die de papieren in ontvangst neemt wel.’

Fluiten naar volgende reizen
Van bevoegde instanties hebben schippers te horen gekregen dat ze hun schip voor de wal moeten laten liggen tot het bedrijf wel voor een schoon ruim zorgt. Dat is geen optie volgens de ASV: dan belemmert het schip de productie van de verlader en kan de binnenvaartondernemer in het vervolg fluiten naar reizen voor die klant.
‘Bovendien denkt de ASV dat als men de sterke arm erbij haalt men je zou kunnen sommeren te vertrekken van die plek, dus ook in dit geval legt men de pijn weer geheel en al bij de schipper, niet de veroorzaker van de eventuele vervuiling.’
De vereniging hoopt dat Den Haag iets aan de problematiek wil doen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -