Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen participeert in de Beverdonk Container Terminal, de open access terminal langs het Albertkanaal in Grobbendonk. Met zijn participatie wil het Havenbedrijf aan het Albertkanaal een neutraal platform aanbieden aan de gebruikers van de
haven.
Het achterlandbeleid van het Havenbedrijf richt zich onder meer op het verhogen van het aandeel van water- en spoortransport in de modal split en het vergroten van de impact van de Antwerpse haven op de logistieke keten. "Ontlasting van de wegen en aanmoediging van het vervoer langs de waterweg zijn tevens belangrijke beweegredenen voor dit initiatief. Hiervoor worden projecten op het getouw gezet buiten de fysieke grenzen van het Antwerpse havengebied. De haven wil daarbij optimaal gebruik maken van het Albertkanaal en optimaliseert de verbindingen met Limburg en Luik."
70.000 TEU
De Beverdonk Container Terminal start met een capaciteit van 70.000 TEU, die kan worden uitgebreid tot een capaciteit van 300.000 TEU. De terminal moet een transferium worden voor goederen die per binnenschip naar en van de Antwerpse haven worden vervoerd. Op die manier wordt een deel van het verkeer richting de Antwerpse haven van de wegen gehaald, net voor een filegevoelige zone, de aansluiting van de E313 op de E34.
De terminal zal eind 2011/begin 2012 operationeel zijn. De terminal wordt uitgebaat door DP World, dat hem zal inzetten als onderdeel van zijn Europees netwerk. Aanpalend aan de terminal zal 350.000 m² logistieke magazijnen ontwikkeld worden door Groep Heylen en Van Wellen. Hierdoor ontstaat een geïntegreerde multimodale logistieke hub.