Antwerpen neemt drie nieuwe sleepboten in gebruik

0
Nieuwe sleepboten Antwerpen
De inhuldiging van de drie nieuwe boten. (foto Port of Antwerp)

Port of Antwerp heeft op 19 april drie nieuwe RSD-sleepboten ingehuldigd. Deze uitbreiding past in de vernieuwing en vergroening van de vloot. Het havenbedrijf zet in op duurzame en energie-efficiënte vaartuigen.

In 2020 liepen 14.000 zeeschepen en 57.000 binnenschepen de haven van Antwerpen aan. Om al deze schepen veilig en vlot te begeleiden voert Port of Antwerp elk jaar 19.000 sleeptaken uit achter de sluizen, op zowel Rechteroever als Linkeroever. Daarvoor beschikt de havenbeheerder over achttien operationele sleepboten en 250 medewerkers.

Dubbele-boeg-principe

In september 2020 kocht Port of Antwerp de eerste RSD-sleepboot van Multraship. Daarna volgde de aankoop van nog twee vaartuigen. RSD staat voor Reversed Stern Drive en betekent dat de sleepboot is ontworpen volgens het dubbele-boeg-principe. Hierdoor kan het vaartuig ingezet worden als voor- en achtersleepboot.

Bovendien is de sleepboot energie-efficiënter dankzij haar specifiek ontwerp en is ze uitgerust met een stikstofoxyden filter om te voldoen aan de IMO Tier III-regelgeving, meldt Port of Antwerp. De nieuwe sleepboten zijn een ontwerp van scheepsbouwer Damen.

Vergroening en verduurzaming van de vloot

Port of Antwerp beheert een vloot van in totaal 32 vaartuigen. Naast de sleepboten zijn dat baggerschepen en ondersteuningsvaartuigen. Deze vloot is verantwoordelijk voor bijna 85 procent van de totale CO2-uitstoot van het havenbedrijf. Om deze impact te minimaliseren is gestart met een meerjarenproject voor de vernieuwing, vergroening en optimalisatie van de vloot.

Ook wordt gekeken naar data om processen te verbeteren. Dit bijvoorbeeld samen met partners als Optiport, die een tool ontwikkelden om de planning van sleeptaken te optimaliseren  en Cognauship die zullen werken op de verbruiken van de eigen sleepboten.

“Port of Antwerp wil een klimaatneutrale haven zijn in 2050”

Energietransitie

“Port of Antwerp wil een klimaatneutrale haven zijn in 2050”, vertelt CEO Jacques Vandermeiren. “In onze rol als operator investeren we mee in deze energietransitie. De aankoop van deze boten kadert in de vernieuwing en vergroening van onze vloot waarbij we inzetten op duurzame en energie-efficiënte vaartuigen.”

Rob Smeets, Chief Operations Officer bij Port of Antwerp, voegt daaraan toe: “De voorbije jaren is er veel veranderd en hard gewerkt binnen onze operationele dienst. De lancering van Vessel Traffic Services (VTS), nieuwe sleepboten, binnenkort hybride handhavingsvaartuigen… Stuk voor stuk sterke realisaties die we dankzij de inzet en het enthousiasme van alle collega’s hebben kunnen verwezenlijken.”

Antwerpen nieuwe sleepboten
(foto Port of Antwerp)

Goede voorbeeld geven

“Met de uitbreiding van onze vloot blijven we inzetten op het 100 procent operationeel zijn van ons diensten en willen we verder het pad effenen voor een duurzame scheepvaart”, aldus Antwerpens havenschepen Annick De Ridder. “Als Port of Antwerp geven we zelf het goede voorbeeld door een grote stap te zetten in de vergroening van onze eigen sleepboten. In de nabije toekomst zullen we ook experimenteren met sleepboten op duurzame methanol en waterstof.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.