Rijkswaterstaat renoveert deuren westkolk Weurt weer ‘als nieuw’

1
sluisdeur Weurt wordt uitgehesen
De middendeur van de westkolk van sluis Weurt werd 16 april uitgehesen. (foto Paul van Baardwijk/Studio Retouched)

Het sluiscomplex Weurt krijgt een stevige onderhoudsbeurt. Die is nodig omdat sommige onderdelen het einde van hun technische levensduur naderden. Op vrijdag 16 april werd de middendeur van de westkolk uit de heftoren getild en op transport gezet voor renovatie.

Door het “levensduurverlengende onderhoud” kan de sluis ook de komende jaren weer optimaal functioneren en veilig beschikbaar blijven voor de scheepvaart, stelt  Rijkswaterstaat. Met name de drie hefdeuren uit de westkolk van sluis Weurt zorgden de afgelopen jaren geregeld voor storingen.

Remco Berentsen, technisch manager bij Rijkswaterstaat, vertelt: “Elke deur is 16 meter breed en 12 meter hoog en weegt 155 ton. Door onder meer slijtage van de geleidewielen en geleiderails kregen de deuren veel speling. Daardoor konden de sensoren niet altijd goed bepalen op welke hoogte de deuren zich bevonden – met storingen als gevolg.”

Nieuwstaat

Om de deuren weer goed te laten werken, worden ze alle drie volledig gerenoveerd. De Waaldeur was in 2020 als eerste aan de beurt. Nu volgt de middendeur en in 2022 de kanaaldeur. Voor de renovatie gaan ze één voor één naar een constructiewerf in Gorinchem.

Berentsen: “Daar liggen ze in een grote fabriekshal met de juiste omstandigheden om de hele deur in één keer aan te pakken. Hier kunnen we bijvoorbeeld makkelijk maatregelen nemen als we schadelijke stoffen zoals chroom-6 tegenkomen. Bovendien heeft de scheepvaart zo minder hinder van de werkzaamheden.”

Tijdens de renovatie gaat elke deur helemaal uit elkaar. Vervolgens wordt hij kaal gestraald en geïnspecteerd. Na herstel van eventuele schades krijgt de deur ter bescherming een nieuwe verflaag. “Tot slot wordt hij opgebouwd en weer in nieuwstaat gebracht.”

Deurendans

Om de westkolk met slechts twee van de drie deuren toch optimaal kunnen schutten, wisselt Rijkswaterstaat de deuren van plaats. De middendeur is weg, maar de volledige kolk tussen Waaldeur en kanaaldeur blijft beschikbaar. Vervolgens verplaatst de aannemer de kanaaldeur naar het middenhoofd. In september 2021 is daardoor gedurende een aantal weken slechts een halve kolk beschikbaar.

Vervolgens komt in oktober de gerenoveerde middendeur terug in het kanaalhoofd en is de volledige kolklengte weer beschikbaar. Tot slot gaat de kanaaldeur – die inmiddels in het middenhoofd zit – in 2022 op transport voor renovatie.

(foto Paul van Baardwijk/Studio Retouched)

Veiligheid verhogen

Als een deur weg is voor renovatie, krijgen ook de geleidewielen en de geleiderails waarmee die deur op en neer gaat een onderhoudsbeurt. Net als de bewegingswerken boven in de heftorens: tandwielkasten en lagers van de kabeltrommels.

Berentsen: “Ook deze halen we helemaal uit elkaar voor grondige inspectie en reparatie. Daarnaast verhogen we de veiligheid, bijvoorbeeld door hekwerken aan te passen en het rotte hout van de drijvende remmingwerken te vernieuwen.”

Oostkolk

Na de hefdeuren van de westkolk krijgen de roldeuren van de oostkolk in 2022 en 2023 een vergelijkbare grote onderhoudsbeurt. Zo zorgt Rijkswaterstaat dat het hele sluiscomplex bij Weurt veilig beschikbaar blijft.

“Gedurende alle onderhoudswerkzaamheden is regelmatig contact met gebruikers en belanghebbenden, zodat we rekening kunnen houden met hun wensen en er niemand voor vervelende verrassingen komt te staan.”

 

Article bottom ad

1 reactie

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.