Anko Piping: vier op een rij

0

Voor Caspian Offshore Constructions (COC) uit Kazakhstan bouwt Shipyard De Hoop zes sleep-/duwboten: vier ASD-tugs en twee kleinere havenslepers. Op de vier grote tugs installeert Anko Piping de pijpleidingsystemen. Voorman Michel Gerrets doet verslag wat daar zoal bij komt kijken.

Wat gebeurt er als je een aanvraag krijg voor het verzorgen van het complete leidingsysteem van vier sleepboten, met, ja wel u leest het goed, een oplevering van twee weken na elkaar? Wel, die uitdaging gaan we natuurlijk niet uit de weg!

Vele besprekingen gingen vooraf aan de start van deze opdracht. Doordat de besprekingen langer duurden dan voorzien en uiteraard ook door het jaareinde, zijn we uiteindelijk op 1 januari 2018 van start gegaan.

Alvorens daadwerkelijk iets te kunnen produceren moesten er natuurlijk allerlei voorbereidingen getroffen worden. Werkmateriaal werd besteld, werkcontainers werden geplaatst, de planning van de medewerkers en de administratie werden alvast ingeregeld. De basis van onze werkzaamheden was al voorbereid door het engineeringsbureau in de vorm van ISO’s.

De eerste kennismaking met drie van de vier casco’s was in Rotterdam. Daar hebben we de eerste werkzaamheden verricht, namelijk het waterdicht maken van de schepen. Daarna zijn de casco’s vertrokken richting De Hoop in Lobith.

In Lobith begon het echte werk! De opdracht voor het leidingwerk was op zich al een uitdaging. Gecombineerd met de coördinatie met andere partijen (onder andere schilders, isolateurs, timmerlieden, elektriciens), certificering, druktesten en tijdsdruk maakte dit een prestigeproject. De casco’s waren er klaar voor, het materiaal was aanwezig, de mensen stonden te springen… dus was het: let’s GO!

Zoals altijd was de theorie niet de praktijk en bleken we heel veel aanpassingen te moeten doen in maten en routing van het leidingwerk. Gelukkig was er veel ruimte voor eigen inzicht en verantwoording, waardoor de voortgang van het project gewaarborgd bleef.

In negen weken tijd hebben de medewerkers, door weer en wind, gezwoegd om de eerste boot op te leveren. Van tankontluchtingen en soundingpijpen naar ballasttanks, void en echosounding weer terug naar alle tanks (onder andere brandstof-, drinkwater- en zwartwatertank), het bilgesysteem en niet te vergeten de uitlaatsystemen en brandstofsystemen. Het complete pakket, wat bij het schrijven van dit artikel, eigenlijk te veel  blijkt om elk element apart te benoemen.

Wat ik nog wel aafzonderlijk wil benoemen, is het door ons aangenomen hydrauliek systeem. Hiervoor golden aanvullende voorwaarden, zoals het spoelen van het leidingsysteem naar NAS 6 van de olie en het druktesten van 420 Bar op het persleidingsysteem. Na accordering van Veritas hebben we met de hoofdlier 42 ton kunnen trekken.

Vol trots hebben we op 2 maart 2018 de eerste boot, bouwnummer 481 opgeleverd. Wat een geweldig gevoel was dat! Met een geweldig team, enorm veel doorzettingsvermogen en daadkracht hebben we deze Kabanbay Batyr niet alleen opgeleverd, maar was op dat moment de volgende, bouwnummer 482, Karasay Batyr, al op 60 procent, bouwnummer 483, Bogenbay Batyr al op 30 procent en het laatste bouwnummer 484, de Raiymbek Batyr op 10 procent. De verwachting is dat op 18 mei de laatste zal worden opgeleverd.

Het project was fantastisch om te doen, de voldoening van het opleveren van systemen voor vier boten, binnen zo’n kort termijn, is niet te beschrijven. En gelukkig was de klant tevreden!

Lees ook: Zes helden voor de Kaspische Zee

foto’s: Anko Piping

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.