- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwAmoureus omgebouwd van motorvrachtschip naar koppelverband

Amoureus omgebouwd van motorvrachtschip naar koppelverband

- Advertentie -

Delen

In 2006 liet Daniël Peters bij Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie in Krimpen aan den IJssel het 3.700 ton metende motorvrachtschip Groenendaal afbouwen. Hij kon toen niet vermoeden dat zijn schip veertien jaar later als koppelverband op de Europese binnenwateren zou gaan varen.

In 2008 kocht Bas Hoogendoorn uit Meppel het schip van 135 x 11,45 meter, dat hij vervolgens de naam Amoureus gaf. In 2015 vatte hij voor de eerste maal het plan op zijn schip om te bouwen tot koppel­verband. Ondanks de niet bepaald positieve opmerkingen vanuit de branche – de operatie zou niet haalbaar zijn en, zo werd door ‘kenners’ gesteld, beslist niet kunnen – liet hij het idee niet varen.

In 2018 haalde hij het plan weer uit de la en hij zette nu wel door. Met succes, want met de vakkundige medewerking van onder andere Neptune Shipyards, Oonincx Scheepsonderhoud (OSO) en Snijder Scheepselektro, beschikt Hoogendoorn nu over het in totaal 172 meter lange koppelverband Amoureus 2.0.

Verbluffend resultaat

Galle Makelaars uit Werkendam zorgde in 2006, in samenwerking met Rensen Shipbuilding, voor de levering van de Groenendaal, waarvan het casco was gebouwd bij SC Santierul Naval in het Roemeense Orsova. Bij de totstandkoming van koppelverband Amoureus had de ruim 75 jaar geleden door Galle senior opgerichte onderneming ditmaal een adviserende functie. Tegenwoordig staan Frank Galle en Mark Roodhart aan het roer, die bekend staan als ter zake kundige en betrouwbare partners wanneer het gaat om de aan- en verkoop van een binnenvaartschip. Nadat de plannen van Bas Hoogendoorn op een verantwoorde manier op papier waren gezet door SB Shipbuilding Solutions, kon gestart worden met de bijzondere ombouw van het 135 meter lang motorvrachtschip naar een 172 meter lang koppelverband.

Tegenslag was er toen de werf in Duitsland, die betrokken was bij een fiks deel van dit unieke project, failliet ging. Jaap Oonincx van OSO nam die werkzaamheden over, iets dat het bedrijf tot volle tevredenheid van Bas Hoogendoorn heeft verricht. Dat blijkt uit zijn bericht op Facebook, waarop hij onder meer concludeert: “Proefvaart met vlag en wimpel doorstaan, en met verbluffend resultaat.”

Precisieklusje

Bij Neptune Shipyards in Hardinxveld-Giessendam werd het drogeladingschip in tweeën gebrand, waarna beide delen zijn gecombineerd met een nieuw deel. Het oorspronkelijke achterschip kreeg een nieuw voorschip, terwijl het oude voorschip samen met een nieuw achterschip de duwbak werd.

De werkzaamheden van OSO aan het kvb Amoureus waren onder andere de bouw van een nieuwe machinekamer en het uitvoeren van de hermotorisering. Dat de vakmensen van OSO ook een lastig precisieklusje zonder problemen weten te klaren, bewezen ze met de op de millimeter nauwkeurige plaatsing van de ballast-jet in de bak van de bestaande koelbeun van het voorschip.

Elektrische installatie

Kenmerkend voor de organisatie van het in Genemuiden gevestigde bedrijf Snijder Scheepselektro zijn de korte lijnen en de betrokkenheid van de medewerkers bij de klanten. De in augustus 1993 door Henk Snijder opgerichte onderneming is gespecialiseerd in ontwerp, realisatie, onderhoud en reparatie van complete elektrische installaties. De basis ligt in de binnenvaart, terwijl inmiddels ook de baggersector en de waterbouw tot de doelgroepen behoren.

Over de levering en installatie aan boord van de Amoureus zegt Henk Snijder jr.: “Onze werkzaamheden bestonden uit het uitbreiden, aanpassen en vernieuwen van de elektrische installatie, de beladings- en hoogtemeting van Sygo, het camerasysteem en het satellietvolgsysteem. Daarnaast hebben we de touchscreens en plc-besturing geleverd en geïnstalleerd.”

Voor Bas Hoogendoorn is het prettig te weten dat door de medewerkers van Snijder Scheepselektro ‘SERVICE’ met hoofdletters wordt geschreven; daar valt natuurlijk ook de effectieve 24-uursservice onder. Na de zeer geslaagde geladen proefvaart van koppelverband Amoureus kan het haast niet anders dan dat Michel, de broer van Bas Hoogendoorn, die in Meppel eigenaar is van een banketbakkerij-chocolatier met de verrassende naam ‘(T.B.) Amoureus’, heeft gezorgd voor de nodige lekkernijen met een nautisch tintje. Zo staat de naam Amoureus op de kont van een koppelverband en op de gevel van de winkel in Meppel.

Door Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -