Ameland krijgt watertaxi op waterstof

0
Vlnr: Cees-Jan Verhoeff (FME), Marcel Frerichs (abh Ingenieurtechnik), Katja Baumann (MARIKO), Henning Heikens (abh Ingenieurtechnik), Prof. Kapt. Michael Vahs (Hochschule Emden/Leer), Luc van Tiggelen (Ameland), Prof. Dr. Sven Steinigeweg (Hochschule Emden/Leer), Theodor Robbers (Borkumer Kleinbahn und Dampfschiffahrt Gesellschaft), Hugo Groenemans (HyGro Technology), Axel Held (Nordseeheilbad Borkum), Olaf Look (Nordseeheilbad Borkum), Adenike Bettinger (Hochschule Emden/Leer), Leo van der Burg (FME) en Inga Lauts (MARIKO).

Ameland krijgt een watertaxi die vaart op waterstof. Dat is een van de onderdelen van het ‘H2Watt’-project. Wagenborg Watertaxi stekt daarvoor een vaartuig beschikbaar.

De Nederlandse ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME uit Groningen en het Duitse maritieme kenniscentrum MARIKO uit Leer willen met H2Watt de economieën aan beide zijden van de grens voorbereiden op nieuwe eisen en mogelijkheden op het gebied van waterstof. Ook willen zij de technologische ontwikkeling en kennisoverdracht op het gebied van de waterstofeconomie bevorderen.

Tot nu toe hebben tien organisaties hun krachten gebundeld om dit te realiseren. Het doel van het consortium is het ontwikkelen van een intelligent energieverzorgingssysteem dat kan dienen als ‘blauwdruk’ voor grotere gebieden.

Emissievrije eilanden

Ze beginnen op de Waddenzee-eilanden Ameland aan Nederlandse zijde en Borkum aan Duitse zijde. De natuurlijke omstandigheden in de Waddenzee zorgen voor optimale omstandigheden voor de productie van groene waterstof, bijvoorbeeld met behulp van windenergie-, zonne- of getijcentrales. Het voordeel van de eilandlocaties is dat deze kunnen werken als zelfvoorzienende systemen.

“Wij zullen van de twee eilanden een echt laboratorium voor concrete waterstoftoepassingen maken”, zegt Axel Held, van Nordseeheilbad Borkum, die het gebruik van waterstof als een veelbelovende mogelijkheid ziet om Borkum op weg te helpen naar een emissievrij eiland.

Brandstofcel

Ook de eilandgemeenschap Ameland heeft dat doel. In de afgelopen jaren is daar al intensief gewerkt aan het opwekken van duurzame energie. “Wij zijn op zoek naar geschikte technologieën om het overschot aan elektriciteit uit onze zonneparken, dat we niet kunnen terugleveren aan het net, tijdelijk op te slaan en later weer beschikbaar te stellen”, meldt Luc van Tiggelen, van de gemeente Ameland.

Het eerste proefproject van de Amelanders bestaat uit de ombouw van een watertaxi: die krijgt een brandstofcel op waterstof. De wetenschappelijke ondersteuning van ‘H2Watt’ wordt verzorgd door de Hochschule Emden/Leer (afdelingen Energietechnologie en Maritieme Wetenschappen). De andere partners zijn Wagenborg Shipping, Resato International, abh Ingenieurtechnik en HyGro Technology.

H2Watt

H2Watt kent een looptijd van twee jaar en heeft een projectbudget van 2,2 miljoen euro. Hiermee kunnen snel de eerste deelprojecten worden gestart, kan een grensoverschrijdend waterstofnetwerk worden gevormd en kan de basis worden gelegd voor een groot aantal technologieprojecten op de eilanden. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich aansluiten bij het netwerk en gebruik te maken van het Hydrogen Real Laboratory Ameland/Borkum.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.