- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwLetitia is paradepaardje voor de hele binnenvaart

Letitia is paradepaardje voor de hele binnenvaart

- Advertentie -

Delen

Buitenstaanders – politici voorop – beweren nog weleens dat de binnenvaart te weinig of te langzaam innoveert. De Letitia bewijst het tegendeel. Het nieuwe containerschip van de HTS Group uit Gorinchem wordt het eerste volledig emissieloze binnenvaartschip op de Rijn. Na de feestelijke vlaggenwissel op 8 november volgde op 25 november de geslaagde proefvaart.

De vlaggenwissel vond gelijktijdig plaats met de viering van het 100-jarig bestaan van de Olthof Marine Group in Capelle aan den IJssel. Daar is het schip namelijk afgebouwd.

De Letitia is, net als de andere schepen van de familie Heuvelman, genoemd naar een cruiseschip van de legen­darische Britse Cunard Line. Een enorme foto van het origineel, dat precies een eeuw geleden werd gebouwd, hangt in de prachtige gestileerde woning.

Het schip is 135 meter lang en 17,10 meter breed. Het casco werd ontworpen, gebouwd en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding.

Batterijen en waterstof

Het schip kan op diesel, dieselelektrisch en volledig elektrisch varen. De Letitia beschikt over 1,2 MW aan vaste batterijen en krijgt de komende weken ook nog waterstofaandrijving met 1,2 MW brandstofcellen. Midscheeps (in sectie 9) is plek voor acht uitwisselbare containers met waterstof.

Dat maakt CO2-neutraal transport mogelijk tussen Rotterdam/Antwerpen en Duisburg. Want op die route gaat HTS Group het schip inzetten. De Letitia vaart voor dochterbedrijf MTS Duisburg en dus onder Duitse vlag.

Dat verklaarde de aanwezigheid van een Duitse delegatie tijdens de festiviteiten in Capelle, met onder meer CEO Markus Bangen van Duisburgs havenbedrijf duisport.

De familie Heuvelman van de HTS Group neemt deel aan het RH2INE-project voor een groene corridor op de Benedenrijn. De Letitia is een van de hoogtepunten en paradepaardjes van dat waterstofproject (RH2INE staat voor Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence). Noordrijn-Westfalen is partner in het internationale project.

RH2INE

Maar RH2INE wordt getrokken door Provincie Zuid-Holland. Vandaar dat ook die goed vertegenwoordigd was op 8 november. Gedeputeerde Arne Weveling, die transitie haven en industrie en mari­tiem cluster en binnenvaart in zijn portefeuille heeft, was een van de sprekers. “Dames en heren, wij hebben een rondleiding gekregen en mijn mond viel open. Wat uniek om dit prachtige, innovatieve schip te mogen zien! Wij zijn trots dat dit is gerealiseerd. Familie Heuvelman, met elkaar bent u een innovatieve, zeer gespecialiseerde, hardwerkende familie. Het is echt uniek wat u met elkaar doet.”

Weverling, die vier maanden geleden Jeannette Baljeu opvolgde, bekende: “Dit is eigenlijk mijn eerste kennismaking met de sector. En ik ga graag een keer mee, want ik wil dat meemaken. Er werd mij gezegd: ‘Dit is een schip van de toekomst.’ Nee, volgens mij is dit een schip gemaakt vóór de toekomst.”

Vlnr: Alexander Heuvelman, Henk Heuvelman en Gertjan van Gelderen tijdens de feestelijke presentatie. (foto Tekst & Toebehoren)

Dat beaamde Henk Heuvelman. Volgens de nestor van de familie heeft groene scheepvaart de toekomst. Zijn bedrijf heeft er in elk geval vol overtuiging voor gekozen. “Wij hebben dit schip gebouwd met het oog op de volgende generaties, die daar verder mee moeten gaan werken.” Hij bedankte de partners: “De drie grote: Olthof, Oechies en Hoogendoorn, en daarnaast alle onderleveranciers, waar we heel blij en trots op zijn.”

Een daarvan is Kampers. Het speciaal ontworpen stuurhuis heeft heel veel ramen. Da  zorgt voor extra veel licht én zicht. Via de van boven tot onder doorlopende ramen in de hoeken én via de ramen in de vloer. “Op die manier kan ik vanuit de stuurstoel de stuurboord- en bakboordbolders zien”, lichtte kapitein Jaap van den Dool toe.

Markus Bangen van duisport was verheugd dat de Letitia onder Duitse vlag gaat varen. Maar meer nog was hij te spreken over de grensover­schrijdende samen­werking tussen meerdere partijen: overheden en bedrijven. “Samen zorgen we voor de eerste keer gedecarboniseerde transportketen van Rotterdam tot Duisburg. Met een schip op waterstof en een elektrische vracht­wagen voor het natransport in Duisburg. Kortom: de eerste Green Corridor.”

Hij stipte ook nog aan blij te zijn dat de Letitia containers zes rijen breed kan laden. “Want we hebben al een kraan gebouwd voor zes rijen.”

Dappere ondernemers

Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, voegde zich bij zijn collega op het podium. “Ik vind het echt een eer om hier te staan. Sowieso vind ik het heel mooi om hier met mijn vriend Markus te staan. Want de band tussen Rotterdam en Duisburg is ontzettend belangrijk. De grootste zeehaven van Europa en de grootste binnenhaven van de wereld hebben alles met elkaar te maken. En die worden verbonden door de Rijn.”

“Maar dan heb je ook nog dappere ondernemers nodig die die verbinding ook echt waar maken en die op- en neervaren. Want die Rijn, dat is de reden dat wij als haven van Rotterdam überhaupt bestaan. Aan het einde van de delta. En die samenwerking tussen ons is dus essentieel.”    

Mcs Letitia tijdens de proefvaart. (foto Maritime Filming Group)

Moed

Siemons was “serieus zwaar onder de indruk. Jongens, de energietransitie is niet makkelijk. Die vraagt moed. Die vraagt bedrijven en mensen die inderdaad iets over hebben voor de volgende generaties. Je ziet dat het toch vaak familiebedrijven zijn…”

“De wereld is aan het veranderen en we hebben wat te doen met elkaar. En dat dan een familiebedrijf als HTS dit soort stappen neemt en aan de binnenvaart laat zien dat het kan, in een concept dat heel makkelijk te vermenigvul­digen is… Dat is echt heel erg indrukwekkend. Want ik denk dat een beursgenoteerd bedrijf misschien die beslissing net niet genomen zou hebben, en dat is omdat jullie als familiebedrijf die lange hori­zon hebben. Dus ik ben er trots op dat jullie tussen Rotterdam en Duisburg varen. Ik ben trots op de moed die jullie hier maar laten zien.”

“En ik weet zeker dat het ook echt een gevolg gaat hebben in de markt. Want uiteindelijk zijn we Rotterdammers, werken we met opgestroopte mouwen en gaat het niet zozeer om de plannen die we hebben, maar om de dingen die we doen. En jullie doen echt wat. Dus dank jullie wel daarvoor.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -