Amadeus Schiffahrts- und Speditions GmbH, een dochteronderneming van HGK Shipping, heeft zijn chartervloot uitgebreid met de Amadeus Saffier. Het schip is eigendom van de Nederlandse rederij De Bock Maritiem. Begin oktober begon de innovatieve kruiplijncoaster – die onder meer is uitgerust met VentoFoils – aan haar eerste reis van Antwerpen naar Gijon.
De redenen om de vloot te moderniseren zijn onder andere de hoge gemiddelde leeftijd van de Europese shortsea-vloot en de toenemende eisen door de energietransitie. Het ontwerp van het schip draagt bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot. De Amadeus Saffier is uitgerust met een dieselelektrisch aandrijfsysteem. Het is al voorbereid op de toekomst: het schip kan overschakelen van de nu gebruikte zwavelarme gasolie (MGO), naar alternatieve, duurzamere energiebronnen.
VentoFoils
De Amadeus Saffier is ontworpen door Conoship en heeft een laadvermogen van 3.500 ton. Het maritiem ingenieursbureau uit Groningen is ook de bedenker van de twee op de Amadeus Saffier gemonteerde VentoFoils. Deze ‘verticale vliegtuigvleugels’ zetten windenergie direct om in stuwkracht voor het schip.
De VentoFoils maken het mogelijk om de wind te benutten voor extra aandrijving. Het wind-assisted propulsion system (WAPS) zorgt in combinatie met de aangepaste vorm van de romp en de geoptimaliseerde schroef, voor een reductie van 50 procent van de uitstoot. Het energie-efficiëntieniveau ligt volgens berekeningen tot 30 procent hoger dan bij de bestaande vloot.
“Door de Amadeus Saffier in onze vloot op te nemen, kunnen we onze klanten nog een belangrijke bouwsteen bieden voor een energiebesparende logistiek” zegt Wolfgang Nowak. Hij is Managing Director van Amadeus Schiffahrts- und Speditions GmbH. “Het stelt ons in staat om een naadloze, milieuvriendelijker transportoplossing in te passen, zowel op zee als op rivieren. Samen met onze jarenlange partner, De Bock Maritiem, werken we consequent aan deze ontwikkeling.”
Nieuw hoofdstuk
Amadeus exploiteert het schip, dat eigendom is van de Alkmaarse rederij De Bock Maritiem, als onderdeel van een langlopende charterovereenkomst. De Amadeus Saffier gaat met allerlei bulk en stukgoed varen op Europese short sea-routes op de Noordzee, de Baltische Zee, het Middellandse Zeegebied en de Zwarte Zee. Dankzij de lage kruiplijn en de geringe diepgang – slechts 5,00 meter bij volledige belading – kan het schip ook ver rivieren en andere binnenwateren opvaren. Zoals de Rijn en het Albertkanaal.
“De ingebruikname van de Amadeus Saffier markeert een nieuw hoofdstuk voor ons bedrijf. Ook wij blijven innovaties en duurzaamheid in de scheepvaart omarmen en zetten de partnerachtige samenwerking met Amadeus breed in”, zegt Gilbèrt de Bock, eigenaar en algemeen directeur van De Bock Maritiem.
Dat bedrijf vierde afgelopen juli zijn 25-jarig bestaan. Dat gebeurde bij Holland Shipyards Group in Werkendam. Daar is het schip gebouwd, gelijktijdig met de Sardius. Dat is eveneens een kruiplijncoaster. De Sardius komt binnenkort in de vaart. Tijdens het jubileumfeest – waarvoor Holland Shipyards zijn werfterrein als ludieke geste voor één dag had omgedoopt tot een Alkmaarse enclave.
Steffen Bauer, de CEO van HGK Shipping, het moederbedrijf van Amadeus, noemt de vernieuwing van de Europese shortsea-vloot “onontbeerlijk om te kunnen voldoen aan de toenemende eisen van klanten voor moderne transportlogistiek. De Amadeus Saffier is een uitstekend voorbeeld van een toekomstgerichte, efficiënte vloot, die zowel op zee als de binnenwateren overtuigende argumenten biedt.”