- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwUnited Barging Group vertrouwt ook afbouw Continental weer toe aan P.C. Kamp

United Barging Group vertrouwt ook afbouw Continental weer toe aan P.C. Kamp

- Advertentie -

Delen

In 2022 verzorgde P.C. Kamp Scheeps- en Constructiewerken de afbouw van het mts Boxster gedaan voor United Barging Group. De samenwerking beviel van beide kanten zó goed dat de werf ook de opdracht voor de volgende nieuwbouwschepen kreeg. Het gaat om twee schepen van 135 x 17,50 meter: het mts Continental en het mts Mission.

De Continental was als eerste aan de beurt. “Met dit schip zijn we half juni begonnen”, zegt P.C. Kamp-eigenaar Mark Douwes, die ook als afbouwbegeleider optrad. “We leverden het eind oktober op.” De geslaagde proefvaart was 22 oktober.

Twintig weken

Ze klaarden het karwei in twintig weken. Mark Douwes: “Dit lukt alleen met een perfecte samenwerking tussen klant, bouwwerf en alle onderaannemers.”

“In deze tijd is het nog niet zo gemakkelijk om de afbouwtijd te halen die je voor ogen hebt. Het is zeer druk in de maritieme maakindustrie, leveranciers zitten overvol en er zijn lange levertijden. Alles moet tot in de puntjes geregeld zijn wil je de planning tegenwoordig kunnen halen binnen twintig weken.”

Zo’n afbouw vergt een nauwe samenwerking tussen klant en afbouwwerf. In dit geval dus ook tussen Mohamed Saidi, afbouw­begeleider van United Barging Group, en Mark Douwes. Ze vullen elkaar aan en vingen elkaar op in de zomervakantie, die in de afbouwperiode viel. Hun teamwork zorgde dat die geen invloed had op de planning; alles draaide door.

Hechte groep

Het personeel gaat bij P.C. Kamp verspreid op vakantie; de werf sluit dus niet zijn deuren in de zomer en de afbouw loopt in hetzelfde tempo door. “Het is een hechte groep; de mensen staan voor elkaar klaar en vangen het werk voor elkaar op waar dat nodig is.”

In de eerste maanden konden ze nog alle aandacht schenken aan de Continental – naast wat kleine reparatiewerkzaamheden voor andere klanten. Begin augustus arri­veerde echter ook het tweede casco: dat van het mts Mission. “Dit schip zullen we eind december opleveren”, aldus Mark.

(foto Maritime Filming Group)

Twee torenkranen

Vanaf de komst van de Mission lagen er twee schepen van 135 x 17,50 meter aan
de kade in Raamsdonksveer. “Met de faciliteiten op onze werf is dit goed te doen. We hebben twee torenkranen die op elk puntje van het schip kunnen komen. Dat helpt natuurlijk wel mee in de planning en het zorgt voor goede werkomstandigheden.”

De Continental is voorzien van veel luxe, zegt Mark Douwes bewonderend. “Het schip heeft twee spudpalen en een koproer voor nog betere vaareigenschappen. Luxe rvs afwerking is over het hele schip te zien; er zij onderhoudsarm uitgevoerde producten gebruikt… rvs kabelpijpjes en kabel­banen buiten op dek. Ook de luiken en het deurbeslag zijn in rvs uitgevoerd.”

Door goede werkvoorbereiding en overleg zijn de ruimtes goed benut en werkbaar voor de bemanning. Er is veel ruimte aan boord en overal is aan gedacht: van werkbanken en gereedschapswanden in elke machinekamer tot een wasbak en water­haspel in zowel de voor- als de achtermachine­kamer.

Zonder tussenpersoon

United Barging Group voegt met de Continental en de Mission nummer 33 en 34 toe aan de vloot die voor de rederij varen. Beide schepen gaan varen voor DBS Barging.

“Met deze schepen hebben we nu drie schepen laten afbouwen zonder tussen­persoon”, zegt een woordvoerder. “Alle drie bij P.C. Kamp in Raamsdonksveer. Hun werf en hun mensen voor de werkzaam­heden en wij voor de inkoop- en afbouwbegeleiding, in nauwe samenwerking met Mark Douwes. We kunnen nog steeds zeggen dat dit naar volle tevredenheid gebeurt.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -