Akkoord bij APM Terminals

0

De directie van APM Terminals Rotterdam en de vakbonden hebben overeenstemming bereikt over een CAO. Die heeft een looptijd van 27 maanden: van 01-10-2011 tot en met 31 december 2013. Daarnaast is een belangrijke financiële component opgenomen in de CAO, bestaande uit automatische prijscompensatie (APC), tweemaal een bruto uitkering en daarnaast initiële loonsverhogingen. Daarmee zijn de acties, zoals het personeel die de afgelopen weken voerde, van de baan.

Garantie
Als onderdeel van dit CAO-akkoord geeft APM Terminals Rotterdam een werkgelegenheidsgarantie af voor alle huidige medewerkers tot 2016. De details hiervan zijn in een convenant tussen bonden en de directie van APM Terminals Rotterdam vastgelegd.
Per 01 januari 2012 en 2013 worden de salarissen verhoogd met de prijscompensatie (APC). In 2012 is dit 2,33 procent. Daarbovenop stijgen de lonen tijdens de looptijd van de CAO met 2,75 procent en wordt er tweemaal een bruto uitkering verstrekt van € 1.250,-.

Pensioenen
Ook over de pensioenvoorzieningen zijn de partijen het eens geworden. Het is de intentie om vanaf 01-01-2014 een gelimiteerd bedrag per medewerker te storten in een vitaliteitsregeling voor de verbetering van de oudedagsvoorziening. De verdeling tussen werkgever- en werknemersbijdrage moet later definitief worden vastgesteld in de CAO, met ingang 1 januari 2014. "De invoering en de hoogte van deze afspraak is afhankelijk van een nog in te stellen door de havengemeenschap ondersteunde regeling waarbij een identiek bedrag per werknemer beschikbaar wordt gesteld door derden-partijen", aldus de directie.

Verhoging productiviteit
Volgens de directie van APM Terminals Rotterdam is met dit CAO-akkoord de maximale loonruimte voor de komende jaren opgesoupeerd. Om de "overeengekomen afspraken en de daarmee gemoeide financiële ruimte verantwoord in te zetten" zonder prijsverhoging voor klanten, doet de directie "een appel op de medewerkers om zich maximaal in te zetten om te komen tot een verhoging van de productiviteit en efficiency. Dit is absoluut noodzakelijk om ook in de toekomst als terminal concurrerend te kunnen blijven,"

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.