De samenwerking tussen Buijks Maritiem en Ruijtenberg Offshore verloopt zo positief dat de ‘buren’ in Raamsdonksveer op een spraakmakende manier samen verder gaan. Per 1 januari is de technische dienst en afbouwtak van Buijks Maritiem namelijk overgenomen door Ruijtenbergs directeur-eigenaar Léon Bons. De samenwerking wordt bestendigd onder de naam Ruijtenberg Shipyard.
Het werd een flitsende start, want onlangs werd de tanker Genfersee overgedragen aan de eigenaar: Neco Schifffahrt AG. Die rederij werkte in feite mee aan de overname, want de twee aan de Donge gevestigde bedrijven voorzagen eerder de Brienzersee en de Vierwaldstättersee van de Duitse rederij van nieuwe achterschepen, waardoor Buijks Maritiem en Ruijtenberg Offshore samenwerkten. De geleverde kwaliteit beviel de opdrachtgever zo goed dat ze vervolgens de opdracht kregen voor de afbouw van de circa 2.800 ton metende Genfersee, waarmee de Neco-vloot nu
bestaat uit zes tankers.
Ruijtenberg Shipyard manifesteert zich na de overname als een one-stop-shop voor complete maritieme service op gebied van reparatie, onderhoud en nieuwbouw van alle voorkomende binnenvaartschepen.
Vakkundig én snel
Zoals een winnende coach zijn team niet wijzigt, zo blijft ook de rolverdeling bij
Ruijtenberg Shipyard ongewijzigd. Het is hetzelfde team dat eerder met succes een tanker ombouwde naar beunschip Scheldestadt en verantwoordelijk was voor de nieuwe achterschepen van de eerdere genoemde Brienzersee en Vierwaldstättersee.
Ruijtenberg Shipyard zegt op zijn website vakkundig én snel te zijn in het uitvoeren van reparatie- en nieuwbouwprojecten. Dat werd in de praktijk bewezen met hun eerste tanker turnkey-afbouw. Eind oktober 2020 arriveerden zes Chinese casco’s, na een reis van een kleine maand via de noordelijke zeeroute op de UHL Falcon, in de Rotterdamse haven. De door Rensen-Driessen Shipbuilding bestelde casco’s waren naast de Genfersee: de Tempation, Armada, Matthiola, Taycan en de Maasvallei.
Nadat de casco’s in de Waalhaven waren gelost, werden ze naar de verschillende afbouwwerven versleept. Twee van de casco’s gingen naar Raamsdonksveer: de Taycan naar Asto Shipyard en het cascotype MoneyMaker van de Genfersee naar Ruijtenberg Shipyard.
Lloyds en EBIS
Projectmanager Ad van den Elshout vertelt met zichtbare trots dat de Genfersee (110 x 11,40 x 3,20 meter) na amper drieënhalve maand werd overgedragen aan eigenaar Neco.
“Na een planningstechnisch uitstekend verlopen afbouwperiode vond de geslaagde Lloyds-proefvaart plaats op 10 maart. Op 11 maart is de tanker succesvol EBIS-gekeurd en een dag later is het schip vertrokken om te gaan laden in Rotterdam.” Kortom: een snelle en vakkundige afbouw en een oplevering met nul restpunten.
Tankvaartondernemingen, die zoals Neco voor grotere oliemaatschappijen willen vervoeren, dienen te voldoen aan de veiligheidseisen van het European Barge Inspection Scheme (EBIS).
In de acht tanks van 380 kuub elk gaat de Genfersee, voornamelijk op de Boven-Rijn benzine en gasolie vervoeren. De Genfersee heeft een lage kruiplijn van 4,30 meter in ballast.
Een door Pon geleverde Caterpillar 3512 van 1.600 pk zorgt daarbij voor de voortstuwing. Ad van den Elshout: “Op verzoek van de opdrachtgever beschikt de Genfersee over een schroefas-generator met een extra Top-PTO (Power Take Off), een voorziening waarmee de generatoras aangedreven wordt. Op de Caterpillar-hoofdmotor hebben we voorbereidingen getroffen, waardoor de motor met slechts kleine toevoegingen straks geschikt is voor een Stage V-normering. In combinatie met de generatoras voldoet de Genfersee dan aan de strengste milieueisen.”
Liefde voor detail
Ruijtenberg Shipyard werkt met vaste onderaannemers, wat de efficiëntie zeer ten goede komt. Ook aan boord van de Genfersee zorgde Hoogendoorn Maritieme Betimmering en Interieurbouw voor een kwalitatief hoogwaardig interieur. Hierbij staan comfort en gebruiksgemak zoals altijd op een hoog niveau; met passie voor hout en liefde voor detail.
Ook OMRU Scheepsramen uit Echt let op details. Naast de scheepvaart levert het bedrijf ook ramen voor caravans en jachten. Scheepswerven kiezen steeds meer voor OMRU; niet alleen om de betrouwbare kwaliteit, maar ook voor de fraaie lijn van de robuuste aluminium profielen. Voor de dertien scheepsramen van de Genfersee is gekozen voor noise reduction glass, dat zorgt voor een aangenaam geluidsniveau aan boord.
Deze twee voorbeelden maken duidelijk dat de vakmensen bij Ruijtenberg Shipyard niet alleen snel en vakkundig werken, maar ook letten op details. Tot genoegen van opdrachtgever Neco Schifffahrt.