Taycan, de nieuwste Porsche onder de chemicaliëntankers

0

Puristisch en tijdloos zijn de sterke kenmerken die de vormgeving van de Taycan typeren. Ook op het gebied van ruimte neemt hij geen gas terug. Mooie beschrijving voor de tanker Taycan, die weliswaar geen gas maar mineralen gaat vervoeren, maar qua vormgeving heel goed kan slaan op het door Rensen-Driessen Shipbuilding geleverde casco van het type Moneymaker. 

Bij de tekst ‘Taycan Turbo in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur’ ga je toch twijfelen of het wel over de bij Asto Shipbuilding afgebouwde en 2.800 ton metende chemicaliëntanker Taycan gaat. Bij Asto Shipbuilding draaien ze de hand niet om voor een technische uitdaging, maar we hebben het hier wel over de acceleratiekracht van een supersportwagen, zoals de Porsche 918 Spyder. Maar de Spyder is ook de naam van de eind 2018 eveneens bij Asto afgebouwde tanker. 

Dan valt het kwartje

En dan valt eindelijk het kwartje: de in het Luxemburgse Ahn gevestigde scheepvaartbedrijven Ortus SA en Nautica SA hebben met de Carrera, Cayman, Cayenne, Macan, Panamera en Targa meer naar Porsche-modellen genoemde tankers op de Europese binnenwateren rondvaren. Het gaat in dit geval over de tanker Taycan oftewel over een uitbreiding van de Nautica-vloot: de nieuwste Porsche onder de chemicaliëntankers.

Het casco kwam eind vorig jaar vanuit China aan in Rotterdam op een ponton met in totaal zes casco’s. De eigenaren zijn zeer content met de kwaliteit van het casco en over de afbouw bij Asto Shipyard. Zij zeggen daarover: “Het door Wim Driessen geleverde Chinese casco is echt heel mooi. De turnkey-afbouw is bij Asto Shipyard wederom goed verlopen. Ondanks de toch moeilijke coronatijd was de positieve mentaliteit en de Brabantse gemoedelijkheid steeds aanwezig op de werf.” 

Een mooi compliment voor de Asto-projectleiders Jan de Vries en Stijn Buijks, hun team en de verschillende, veelal vaste onderaannemers. De hoofdmotor is een Caterpillar 3512 van 1.526 pk.

AlphaRiverTrackPilot

Oonincx Scheepvaartonderhoud (OSO) heeft het compacte dubbelleidingsysteem ontworpen en geleverd. Het Werkendamse bedrijf leverde ook de DWP 100-serie van Dutch Well Pumps, compleet met strippompen voor het wegpompen van de restlading. OSO werkt met universele onderdelen, die gemakkelijk vervangen kunnen worden, zodat de pompen bij een defect weer snel up and running zijn. De rvs pompen zijn voorzien van het ATEX- (ATmosphere EXplosibles) Zone 0-certificaat en daarmee geschikt voor plaatsing in de tank. 

De acht tanks van 380 kuub elk kunnen separaat gezet worden. De Taycan beschikt tevens over een wasinstallatie voor de tanks. Door de installatie van spiralen en een Heatmaster-ketel kan desgewenst ook lichte chemie vervoerd worden. 

Een noviteit voor de vloot van Nautica is te vinden in de door Kampers geleverde stuurhut van de Taycan: de AlphaRiverTrackPilot (ARTP) van Alphatron. Het is een volledig geautomatiseerd koerssysteem voor de binnenvaart waarmee een schip op een vooraf gedefinieerde lijn kan varen. Daarmee neemt de ARTP de nodige last van de kapitein weg, omdat handmatige aanpassingen minimaal nodig zijn. 

In vergelijking met een normale rivierpiloot berekent deze TrackPilot de noodzakelijke roerstanden voor de besturing van het schip, zodat door minder roerbeweging brandstof bespaard wordt. Het compacte joystick-bedieningspaneel maakt kleine aanpassingen bijzonder eenvoudig. 

Een ander nieuwtje voor de Nautica-vloot is de op het voordek geïnstalleerde spudpaal. Dijvler Materiaal leverde de boegankerlier, de achterankerlier, de ankers, ankerdam­kettingen en de ankerdraad.

Van Spyder naar Taycan

Het eerste nieuwbouwschip waarvan de overdracht plaatsvond onder leiding van Asto-directeur-eigenaar Karst van der Wiel was in 2018 de chemicaliëntanker Spyder. De afgelopen twaalf maanden heeft Asto Shipbuilding maar liefst tien turnkey afgebouwde tankers opgeleverd, met de Taycan als laatste. Tijdens de geslaagde proefvaart bleek de tanker ook onder stormachtige weersomstandigheden prima te functioneren. 

Momenteel wordt aan de kade in Raamsdonksveer, met het nodige vakmanschap en de Brabantse gemoedelijkheid, gewerkt aan de turnkey-afbouw van twee tankers. Asto Shipyard is zichtbaar allround op het gebied van scheepsbouw, reparatie en onderhoud. Aan de kade en in het eigen stevendok liggen alle type binnenvaartschepen. De twee buitenkranen zijn voortdurend in beweging, evenals de walsmachines en de twee bovenloopkranen. 

Met een compleet machinepark, de uitgebreide kadefaciliteiten en een ijzersterk team vakmensen heeft Asto Shipyard, gelegen op een gunstige locatie aan open water, het allemaal onder één dak. Zelfs voor het afbouwen van maritieme Porsche-modellen. 

tekst: Jan Hoek
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.