Wat in mei 1939 met Jan en Rie Buijks begon op een tjalk van 48 ton, is uitgegroeid tot een in Raamsdonksveer gevestigd bedrijf met een rederij van 22 schepen en 35 relatieschepen die gezamenlijk goed zijn voor 8,5 miljoen ton transport per jaar.
Buijks Beheer bestaat naast de rederij uit het in 1996 gestarte bevrachtingskantoor Amer Shipping en Ruijtenberg Shipyard, waarvan het bedrijf sinds januari 2022 voor 50 procent mede-eigenaar is. Tegenwoordig staat met Jan en Peter Buijks de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf, dat in bijna 85 jaar tijd een van de toonaangevende bedrijven in West-Europa is geworden op het gebied van vervoer van bulklading.
Op de loonlijst staan in totaal 200 personen, van wie 150 als varende medewerkers. De overige 50 zij werkzaam op de scheepswerf.
De nieuwste aanwinst van de vloot is de 3.500 ton metende Adriana Maria, genoemd naar de echtgenote van Jan Buijks. Het drogeladingschip van 110 x 11,45 meter heeft mede dankzij het innovatieve ‘CDS Dry Cargo 110’ rompontwerp van Concordia Damen van Green Award een Gold Label ontvangen. “Het schip heeft een lage weerstand, kan snel varen en verbruikt aanzienlijk minder brandstof. De Adriana Maria wordt voor onze vloot dan ook de nieuwe standaard”, stellen Jan en Peter Buijks.
Onderschip
Voor Amer Shipping zijn duurzaamheid en innovatie belangrijke speerpunten van beleid. “Duurzaamheidsoverwegingen en de rompvorm met de lage weerstand waren dan ook de reden dat we bij Concordia Damen twee schepen met hetzelfde onderschip als dat van de Parsifal-tankers hebben besteld. Naast de onlangs bij Ruijtenberg Shipyard afgebouwde Adriana Maria volgt op korte termijn nog de Johannes Sr”, aldus Peter Buijks.
“Ten opzichte van bestaande 110-ers van onze vloot kan dit type schip 200 ton meer vervoeren. Door de lage weerstand van de rompvorm neemt het brandstofgebruik en de uitstoot af. We kunnen met 2.050 ton met een diepgang van 2,50 meter veilig onder bruggen van 4,25 meter varen. Langer doorvaren, zelfs bij een waterstand van 1,15 meter is mogelijk, hoewel de Adriana Maria dan niet volledig beladen kan zijn.”
“De CO2-uitstoot per tonkilometer ligt aanzienlijk lager dan bij een schip van dezelfde klasse. Minder uitstoot is een van de kernwaarden van Amer Shipping. Zo zijn de nieuwste schepen van onze vloot omgebouwd met een nabehandelingssysteem voor het filteren van de emissies. We hebben bewust gekozen voor een dubbelschroever, waarbij twee zuinige Scania Stage V-hoofdmotoren van 690 pk elk zorgen voor de voortstuwing van de Adriana Maria. We praten met onze nieuwste aanwinst echt over een uniek schip; als we schepen van onze vloot gaan vervangen dan wordt dat door dit type schip of een doorontwikkeling daarvan”, vertelt een zeer contente Peter Buijks.
Hij is binnen het familiebedrijf verantwoordelijk is voor de bevrachting van de schepen, terwijl zijn broer Jan dat is voor het technische gedeelte.
Bulbsteven
De afbouw is verricht door scheepswerf Ruijtenberg, waar Jordy Buijks, Jans zoon, directeur is. Hij was als zodanig projectleider bij de afbouw van de Adriana Maria. Hij zegt daarover: “Voordat we konden starten met de afbouw, stonden we voor een bijzondere uitdaging. We hebben namelijk onze scheepshelling van 110 meter met 2 meter moeten verlengen om het schip droog te kunnen zetten. Dat was nodig omdat het schip, in verband met de vormgeving van de bulbsteven, anders niet paste.”
Het schip is uitgerust met schroefasgeneratoren. De opgewekte energie wordt gebruikt voor de algemene stroomvoorziening aan boord. “Daarnaast wordt energie naar het 48 accu’s tellende accupakket geleid, dat voor minimaal twaalf uur energie afgeeft aan de woningen en de door Misti geleverde spudpalen.”
“Het stuurhuis en de hefkolom zijn gebouwd op onze werf. We vonden het heel bijzonder om de Adriana Maria, in goede samenwerking met Concordia Damen, turnkey af te bouwen, met name omdat het ging om het eerste duurzame drogeladingschip met een ‘CDS Dry Cargo 110’ onderschip.”
Tijdens de officiële proefvaart op 8 februari werd aan de hoge verwachtingen voldaan; het rompontwerp scoort uitstekend op het vlak van brandstofverbruik versus snelheid. De Adriana Maria had tijdens de proefvaart een snelheid van 20 km/uur bij een brandstofgebruik van 230 liter per uur. Dat is inderdaad Green Award-Gold-waardig.