- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMet GAS 95 gaan innovatie en duurzaamheid hand in hand

Met GAS 95 gaan innovatie en duurzaamheid hand in hand

- Advertentie -

Delen

Op 8 februari maakte de GAS 95 zijn entree op de Rijn. Met een lage uitstoot dankzij de dieselelektrische aandrijving en het toekomstgerichte ontwerp voor nieuwe, schonere brandstoffen is de tanker van HGK Shipping optimaal toegerust voor het varen onder alle omstandigheden – ook bij lage waterstanden.

De GAS 95 is gebouwd door TeamCo Shipyard. “Duurzaamheid is ons speerpunt; we werken er hard aan om samen met de klant de uitstoot per tonkilometer steeds verder omlaag te brengen. De toekomst is immers niet alleen een goed schip, maar ook een zeer zuinig en schoon schip. We zijn er dan ook zeer trots op HGK Shipping tot onze opdrachtgevers te mogen rekenen, een rederij die steeds weer gaat voor innovatieve en duurzamere nieuwbouwschepen. Met de GAS 95 hebben wij voor de rederij de vijfde nieuwbouwtanker mogen afbouwen”, aldus Gerrie van Tiem en Marcel Zweers van TeamCo Shipyard.

De complete engineering van de superstille, zeer goed dragende dieselelektrische tanker is gedaan in het HGK Shipping Design Center.

20e tanker

HGK Gas Shipping is gespecialiseerd in het vervoer van samengeperste vloeibare gassen. In totaal bestaat de vloot uit negentien binnenvaartschepen, waaronder de vier grootste gastankers die op de Rijn varen. In februari is met de GAS 95 de 20e tanker in gebruik genomen. Deze laatste aanwinst gaat vloeibare gassen vervoeren tussen de ARA-havens en in het Rijnstroomgebied.

Net als de eveneens door TeamCo Shipyard afgebouwde GAS 94, met een breedte van 12,50 meter, is de GAS 95, met een afmeting van 110 x 11,45 x 5,70 meter, voorbereid op de toekomst. Met enkele aanpassingen kan het schip in de toekomst op nieuwe brandstoffen varen.

Anke Bestmann, directeur van HGK Gas Shipping, zegt daarover: “Ons doel is de komende jaren nog vijf qua voortstuwing geoptimaliseerde tankers in de vaart te nemen. Daarbij denken we ook serieus na over het gebruik van waterstof. Dat garandeert dat ons nieuwe bouwprogramma in gelijke mate voldoet aan de sociaal-politieke eisen én de behoeften van de chemische industrie.”

(fot Jan Hoek)

Elektromotoren

De GAS 95 wordt aangedreven door twee elektromotoren elk voorzien van Veth shallow draft L-drives. Bij de shallow draft-boegschroeven zijn de schroeven horizontaal geplaatst. Het voordeel hiervan is dat al bij minimale diepgang een optimale stuwkracht wordt bereikt. Ook het stuurrooster, speciaal ontwikkeld voor schepen met een zeer geringe diepgang, is door Veth geleverd. De betrouwbaarheid van de elektromotoren wordt gegarandeerd door vier Veth-generatorsets, aangedreven door Scania DC-motoren die zijn voorzien van een nabehandelingssysteem.

Evenals de GAS 94 voldoet ook de GAS 95, eigenlijk vanzelfsprekend, aan de Stage V-emissienorm. Het hybride concept reduceert de CO2-uitstoot met 30 procent, terwijl de NOx-emissie minimaal 70 procent lager is dan bij de traditionele aandrijfsystemen. De GAS 95 past dan ook uitstekend bij de filosofie van HGK die stelt dat innovatie én duurzaamheid fundamenteel zijn in de chemische logistiek; nu en in de toekomst.

(foto Maritime Filming Group)

Mooi vak

Voordat in Heusden aan de afbouw gestart kon worden, diende het team van TeamCo Shipyard eerst de dekken van het Servische casco te lichten. Dat was nodig om de vier cilindrische gastanks van 580 kuub per stuk op de daarvoor bestemde zadels te plaatsen. Na plaatsing dienden de dekken weer teruggeplaatst te worden en kon gestart worden met de afbouw. Dat verliep geheel volgens planning.

De directieleden Gerrie van Tiem en Marcel Zweers noemen zich ‘Connecting Specialists’: specialisten in het koppelen van wensen en doelstellingen van de klant aan slimme technische oplossingen. Ze werken daarbij nauw samen met uitstekende partners en het gedreven team vakmensen van TeamCo Shipyard, onder wie een aantal oud-werknemers van de in 1999 gesloten Verolme Scheepswerf Heusden. Ruim 25 jaar geleden ging Verolme Scheepswerf Heusden failliet. In 2005 vond de oprichting plaats van TeamCo Shipyard, die de benodigde ruimte vond op de prachtige oude Verolme-locatie in Heusden.

Op 23 december vorig jaar vond op het terrein van TeamCo en buurman Van Noorloos een reünie plaats van oud-werknemers van Verolme en hun families. Voor Gerrie van Tiem en Marcel Zweers was dat een mooie gelegenheid hun bedrijf open te stellen voor belangstellenden. “We konden zo laten zien dat scheepsbouw een heel mooi vak is. Als team maken we van kale casco’s prachtige binnenvaartschepen. Jongeren vanaf 18 jaar worden begeleid door een ervaren mentor en krijgen bij ons alle kans zich te ontwikkelen”, aldus Gerrie van Tiem.

Tot besluit merkt hij op dat de werf beschikt over een goed gevulde orderportefeuille en niet alleen veel tijd en energie investeert in klanten als HGK Shipping, maar ook in de personeelsleden.

Door Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -