- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAdriaen Coenen is eerste schip van nieuwe nationale onderzoeksvloot

Adriaen Coenen is eerste schip van nieuwe nationale onderzoeksvloot

- Advertentie -

Delen

Met de RV Adriaen Coenen is een nieuwe fase bereikt in de vervanging van de nationale onderzoeksvloot. Het onderzoekschip werd woensdag 6 juli gedoopt bij bouwer Next Generation Shipyards in Lauwersoog.

Na jaren van voorbereiding komt daarmee binnenkort het eerste en kleinste schip van de nieuwe Nederlandse onderzoeksvloot in de vaart. Later deze maand zal RV Adriaen Coenen naar de thuishaven van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee op Texel varen om daar de 50 jaar oude RV Stern te vervangen. Aan de vervanging van de twee grotere onderzoekschepen wordt nog hard gewerkt door het NIOZ, dat de nationale onderzoeksvloot beheert.

De doop werd verricht door Joke Cofino. Zij was de vrouw van de vorig jaar onverwacht overleden projectleider van de vlootvervanging, Alex Cofino.

Biobrandstof

“Met dit Waddenschip zal onderzoek gedaan worden, van klimaatverandering tot biodiversiteit. We hebben goed gelet op een zo klimaatvriendelijk mogelijke bouw en energieverbruik”, aldus NIOZ-directeur Han Dolman.

Albert Keizer, directeur van NG Shipyards: “Het schip is gebouwd met zonne-energie, het vaart op een volledige biobrandstof, en het AdBlue-systeem op de uitlaat beperkt de stikstofuitstoot.”


Visboeck

Het nieuwe schip wordt vernoemd naar Adriaen Coenen (1514 – 1587), een Scheveningse vishandelaar en veilingmeester. Als amateur-ichtyoloog (Ichtyologie is de wetenschap die zich bezighoudt met de studie naar vissen) had hij een grote interesse voor alles wat in zee huist. Zijn Visboeck is een opmerkelijk schriftuur. Het 16e-eeuwse handschrift is rijkelijk versierd met ingekleurde illustraties die onderzoekers praktische kennis over de toenmalige visserij verschaffen.


 

“Voor de energieopwekking wordt gebruik gemaakt van Hydro-treated Vegetable Oil (HVO), een biologische dieselvervanger”, zegt Feico Hoogeveen van NAVIS. Hij deed, samen met een ondersteunend projectteam, de bouwbegeleiding. “Dit zorgt voor een belangrijke emissiereductie: 90 procent minder CO₂-uitstoot. In combinatie met roetfilters en een katalysator op de uitlaten is dit minstens gelijkwaardig aan de emissiereductie die wordt bereikt met methanol.”

“Verder zijn alle installaties ontworpen om het verbruik van energie zoveel mogelijk te beperken. Zo krijgen de koelwatersystemen een warmteterugwinningsysteem. De ledverlichting gaat werken met bewegingssensoren en zonnepanelen. Er wordt maximale (thermische) isolatie toegepast, zodat ook het energieverbruik voor verwarming zo laag mogelijk is.”

spattende champagne bij doop
De doop was op 6 juli.(foto NG Shipyards)

Stil

RV Adriaen Coenen is voorzien van werkplekken voor twee bemanningsleden en twaalf opvarenden, zoals wetenschappers, assistenten, studenten en andere passagiers. Met de geringe diepgang van 85 centimeter kan het schip de wantijen in de Waddenzee rond hoog water passeren en daarnaast ook droogvallen op zandplaten, mede dankzij de keuze voor waterjets.

Het nieuwe vaartuig kan ook ingezet worden voor licht duw- en sleepwerk van bijvoorbeeld het mobiele vogelobservatieplatform Wadtoren. Het schip is voorzien van natte en droge laboratoria, ICT-infrastructuur, communicatiemiddelen, hijswerktuigen en een ruim werkdek. Daarop is ruimte voor twee rubberboten of een 10-voets container.

Schipper Wim Jan Boon is blij met het nieuwe schip: “Het is een stil schip, wat heel prettig is voor bemanning, onderzoekers en omgeving. En doordat de computer het schip automatisch op de gewenste plek houdt tijdens onderzoek, kan ik efficiënter werken.”

 

 

De doop was op 6 juli.

RV Adriaen Coenen tijdens testvaart op de Waddenzee.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -