Next Generation Shipyards bouwt ‘monomaran crewtender’

0

Next Generation Shipyards in Lauwersoog gaat een nieuw ontworpen brandstofbesparend aluminium schip bouwen voor de offshore windindustrie. Opdrachtgever is Coastwise Offshore Services, dat meteen tekende voor een optie op nog drie vaartuigen. Het gaat om een nieuw scheepstype dat de stabiliteit van een catamaran koppelt aan de snelheid en brandstofefficiency van een éénrompsschip (monohull).

Coastwise Offshore Services is een nieuwe scheepvaartonderneming van Eelko Wijdieks, Douwe van den Berg en Onno Nienhuis, die al jaren actief zijn op de drogeladingmarkt. Ze breiden hun activiteiten uit naar de offshoremarkt. Na in contact te zijn gekomen met Albert Keizer, directeur van Next Generation Shipyards en het Ondernemershuis Noord Groningen, vielen de puzzelstukjes op zijn plaats.

Nieuwe rederij

Een nieuwe rederij die zich vanuit Lauwersoog toelegt op de offshore windindustrie, een innovatief scheepstype van Groningse bodem en een investering van 5 miljoen euro… Dat is de opbrengst van ruim twintig maanden enthousiasme, betrokkenheid en geloof in een duurzame toekomst. Met als feestelijke ontknoping: het ondertekenen van een overeenkomst voor een nieuw te bouwen offshore-serviceschip. Voor het commercieel management van het schip tekent SeaZip Offshore Service in Harlingen.

Douwe van den Berg van Coastwise: “Albert Keizer had al langere tijd de intentie om een eigen crewtender te ontwerpen. Onze plannen sloten goed op elkaar aan. In nauwe samenwerking met scheepsarchitect Fred van Dorresteijn van VDD-Design uit Dordrecht wist Next Generation Shipyards onze uitgangspunten te vertalen in een uniek scheepsontwerp. Het ontwerp biedt de stabiliteit van een traditionele catamaran en de snelheid en brandstofefficiency van een monohull. Dat betekent: ultiem comfort bij optimale prestaties. Echt the best of two.” 

Monomaran

De combinatie is terug te vinden in de naam waaronder het nieuwe scheepstype op de markt komt: 30 Pax Monomaran Crewtender-Endurance class NG2727. Het schip dat Coastwise eind 2021 geleverd krijgt, gaat varen onder de naam COS Master. Het aluminium schip heeft een lengte van ruim 27 meter, biedt plaats aan dertig passagiers en kan 15 tot 22 ton lading vervoeren. Het is uitgerust met een dek kraan. De kruissnelheid bedraagt 27 knopen.

Het ontwerp is innovatief en duurzaam, waarmee Next Generation Shipyards “een concept neerzet dat aantrekkelijk is voor de markt en symbool staat voor de rol die de regio Groningen wil spelen op het gebied van de energietransitie en hernieuwbare energie”.

Het Fonds Nieuwe Doen

Voor de plannen was 5 miljoen euro nodig. Ondanks de coronacrisis wisten Wijdieks en Van den Berg de financiering te klaren. In korte tijd wist Coastwise, met hulp van Ondernemershuis Noord Groningen, een kleine groep private investeerders te interesseren voor het project. De deelname van ondernemer Onno Nienhuis van Hendrikson Holding uit Zoutkamp als partner owner zorgde voor een extra versnelling.

In de ontwikkelfase stak de Provincie Groningen de helpende hand toe met een startsubsidie. Het Fonds Nieuwe Doen, dat projecten financiert op het gebied van zorg, duurzame energie en leefbaarheid in de provincie, verstrekt een lening, ook mede mogelijk gemaakt door de Provincie Groningen.

SeaZip

Na oplevering van de schepen besteedt Coastwise Offshore Services het commercieel management van de Monomaran Crewtender uit aan SeaZip Offshore Service in Harlingen. SeaZip heeft de afgelopen tien jaar een stevig netwerk opgebouwd in de offshore industrie voor wind- en gas & olie, zowel in Noord-Europa als elders in de wereld.

Douwe van den Berg: “We kennen elkaar al vele jaren en gaan dankbaar gebruikmaken van de expertise en internationale contacten van SeaZip. Onze schepen, geschikt voor dertig passagiers, zijn een goede aanvulling op de schepen van SeaZip die berekend zijn op twaalf personen.”

Kapiteins

Voor het operationeel management van de schepen tekenen Eelko Wijdieks en Douwe van den Berg zelf. Letterlijk, want ze gaan zelf als kapitein op de schepen varen. Voor de rest van de bemanning – twee tot vijf man, afhankelijk van het project – beschikken ze over een eigen pool van ervaren professionals.

Van den Berg: “Het innovatieve, duurzame ontwerp van het schip en onze persoonlijke betrokkenheid bij de operationele processen staan borg voor de onderscheidende kwaliteit van de dienstverlening van Coastwise Offshore Services. De markt van offshore wind groeit en is een belangrijke factor voor de werkgelegenheid in Groningen. We zijn er trots op daar een aandeel in te hebben.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.