Loodstender Mira gedoopt
Donderdag 2 april is de nieuwe loodstender Mira op de werf van Next Generation Shipyards gedoopt. De opdracht van het Nederlands Loodswezen aan scheepsdesigner Camarc en scheepsbouwer Next Generation Shipyards was helder: ontwerp en bouw een sterke, jet-aangedreven aluminium tender die veel lichter is dan haar voorgangers.
In een klein gezelschap sloeg doopvrouw Annebel de Deugd (interimmanager vlootbeheer van het Nederlands Loodswezen) de champagnefles kapot tegen de boeg.
De Mira weegt zo’n 39 ton, waar haar voorgangers rond de 54 ton wegen. Door het lagere gewicht is ruim 20 procent minder brandstof nodig waardoor het schip minder CO2 en roet uitstoot.
De tender heeft dezelfde romp als haar voorgangers uit de L-klasse, maar is voorzien van een bijlboeg. Dit alleen levert al een brandstofbesparing op van 3 procent.
Elk onderdeel van het schip is waar mogelijk aangepast om het gewicht zoveel mogelijk te reduceren. “In totaal is de ‘Mira’ zo’n 15 ton lichter dan haar voorgangers. Dit is het equivalent van het gewicht van twee volwassen olifanten; je kunt je voorstellen hoe groot verschil dit maakt voor wat betreft het brandstofverbruik”, aldus directeur Willem Bentinck van het Nederlands Loodswezen.
Het Nederlands Loodswezen heeft een meerjareninvesteringsprogramma voor zijn vloot. Deze vloot bestaat onder andere uit vijftien jet-aangedreven tenders. Deze tenders worden gebruikt om registerloodsen van en naar zeeschepen te brengen die de Nederlandse havens en Vlaamse zeehavens aan de Schelde aandoen. Mira zal een van de Discovery-klasse tenders vervangen nu die hun maximale levensduur hebben bereikt.
Delen
Meer