De transportsector is in 2020 zwaar op de proef gesteld. Dat stelt ABN AMRO in de op 17 december gepubliceerde Sectorprognose. “De jaren 2021 en 2022 verlopen naar verwachting veel rustiger. Bovendien treedt vanaf het tweede kwartaal van 2021 gestaag herstel op.”
Dankzij de door de economen van ABN AMRO voorziene opleving “blijft er voor veel ondernemers onderaan de streep meer over. Naar verwachting herstelt de industrie en trekt de wereldhandel verder aan.” Vooral de zee- en de kustvaart, de luchtvracht en het spoor gaan daarvan profiteren, voorspelt de bank.
Nog niet voorbij
“Toch wordt ook 2021 een uitzonderlijk jaar”, waarschuwen de onderzoekers. “Ten eerste is de coronacrisis nog niet voorbij. Hoewel in grote delen van de sector sinds de zomer herstel optreedt, zijn er ook ondernemers die in de hoek zitten waar de klappen vallen, zoals in de logistiek die betrokken is bij de horeca, winkels en evenementen.”
Ook de tankvaart worstelt nog steeds met de coronacrisis als gevolg van de sterk gedaalde vraag naar olie. Dat geldt zowel op zee als in de binnenvaart.
Brexit
Een ander probleem is de naderende brexit. De kans is groot dat na het aflopen van de overgangsperiode op 31 december grote vertraging aan de grens ontstaat. Vanaf 1 januari kunnen grenscontroles en administratieve processen zorgen voor vertraging en hogere kosten, al zijn volgens ABN AMRO aan Nederlandse goede voorbereidingen getroffen.
“Zelfs in het geval van een ‘zachte brexit’ ontstaat schade aan de Britse economie en daarmee aan de Nederlandse export. De sector krijgt dus bij alle brexit-varianten naar verwachting minder lading te verwerken.”