“Het aanbod van containerschepen voor onze diensten vanuit Moerdijk naar het Verenigd Koninkrijk wordt schaarser. Daarom zijn wij overgegaan tot de aankoop van het ms Alma. Dit containerschip, een Sietas 151 type, was al bij ons in charter en wij hebben het schip op 2 januari officieel in bezit gekregen.” Aldus Gerard de Groot, algemeen directeur van A2B-online Container.
Het schip is omgedoopt tot A2B-Comfort. Het is het derde eigen schip voor het bedrijf. De zusterschepen zijn de A2B-Future en de A2B-Energy. Ze kunnen per stuk 508 TEU meenemen.
“Naast deze drie schepen hebben wij ook nog twee andere schepen in charter met een soortgelijke intake. De volumes over het afgelopen jaar zijn prima geweest en daarmee ook de bezettingsgraad op onze schepen”, vervolgt de Groot. “Mede hierdoor is er ook voldoende vertrouwen om tot een dergelijk stap over te gaan.”
Shortsea-haven
Het schip wordt ingezet op de route tussen Moerdijk en Immingham, de belangrijkste haven voor A2B-online Container in het Verenigd Koninkrijk. Daar vaart het bedrijf negen keer per week daar naar toe. Andere havens zijn London Thamesport (drie keer per week), Teesport (drie keer per week) en Blyth (twee keer per week).
“Moerdijk is mede dankzij onze ontwikkeling uitgegroeid tot een echte shortsea-haven. De groei over het afgelopen jaar bewijst dat!”
Binnenvaartservice Krefeld-Moerdijk
Naast de container activiteiten heeft ook de trailer divisie van A2B-online een uitstekend jaar gekend. Beide bedrijven behoren tot de Vierhouten Groep en een omzet van bijna 100 miljoen euro per jaar. “Ook dit jaar verwachten wij een verdere groei van de omzet”, vertelt de Groot verder.
Het Duitse Kombiverkehr is vorige week een treinverbinding gestart die Moerdijk drie x per week met Duisburg verbindt. Daarnaast begint Alcotrans een binnenvaartservice vanuit Krefeld naar Moerdijk.
“Tevens zijn wij ook nog met een aantal andere multimodale projecten bezig die binnenkort afgerond zullen worden waarmee we een verdere verhoging van onze shortsea-activiteiten zullen realiseren. Wij zijn absoluut nog niet klaar in Moerdijk”, stelt De Groot af.