- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMotortanker Megantic flexibel en snel

Motortanker Megantic flexibel en snel

- Advertentie -

Delen

Hij is pas 32 en toch neemt hij met de nieuwbouwtanker Megantic al zijn derde eigen schip in gebruik. En als het aan kapitein-eigenaar Nico Siebert uit Brandenburg an der Havel ligt, blijft het daar voorlopig bij. ‘Ik ben van plan om zeker de komende twintig jaar op dit schip te blijven varen’, zegt hij.

Siebert was pas 23 toen hij in 2004 zijn eerste eigen schip kocht. Dit deed hij nadat hij het vak leerde bij vader Lutz Siebert aan boord van het vrachtschip Panda. Op zijn eigen vrachtschip Vorwärts voer hij zes jaar. Toen verkocht hij dit schip aan zijn ouders, die er nog altijd op varen.
Zelf verruilde hij met deze verkoop de droge lading voor de tankvaart. Hij ging aan de slag op mts Yvonne. ‘Ik groeide op in de vrachtvaart en volgde daarin ook mijn opleiding’, vertelt Siebert, die op zijn 21e zijn kapiteinspapieren voor de Rijnvaart haalde. ‘Maar de tankvaart heeft mij altijd getrokken. Ik vind het een fascinerende wereld en het is mooi schoon werk; ook dat vind ik niet onbelangrijk.’

Kapitein-eigenaar Nico Siebert. (foto’s Jan Johan ten Have)

Toen hij de enkelwandige Yvonne aanschafte, wist Siebert al dat dit niet een schip zou zijn waarop hij vele jaren zou blijven varen. Want de Yvonne was enkelwandig en het was toen al geruime tijd bekend dat dubbelwandigheid een wettelijke verplichting zou worden.
Daarom deed hij dit 85-meterschip al na drie jaar varen van de hand. Maar voordat hij een tanker voor de langere termijn liet bouwen, wilde hij eerst ervaring opdoen in de tankvaart. Want dat is en blijft toch een wezenlijk andere ‘tak van sport’ dan de vrachtvaart.

Oriënteren
De bouw van de Megantic kwam behoorlijk snel tot stand. De eerste oriënterende gesprekken vonden begin 2013 plaats en nog voor de Kerstdagen van hetzelfde jaar zit hij achter de lessenaar van zijn gloednieuwe schip om met bureau Veritas de laatste rapportages door te nemen.
Hij liet zich goed informeren voor zijn nieuwbouwproject en bekeek de mogelijkheden van verschillende werven. Daarbij keek hij alleen naar Nederlandse werven, ook voor de cascobouw. ‘Want Nederlands ijzer is goed ijzer. Een Chinees casco was geen optie. Er is geen Duitse bank die je tegenwoordig een financiering geeft voor een Chinees schip.’
De keuze viel op Groningen Shipyard. Het was niet alleen de korte bouwtijd en mogelijkheid van snelle oplevering die hem aantrok in de werf aan het Winschoterdiep. Vooral de uitvoering van deze tanker sprak tot zijn verbeelding. Daarbij doelt hij met name op de aerodynamische vorm van het onderwaterschip. ‘Een snel schip, dat is wat mijn vrouw Mandy en ik wilden’, licht hij toe. ‘Hiermee kunnen wij ons onderscheiden in vaartijd. Wij willen snel varen, snel laden en snel lossen.’ Voor dat laatste hebben zij ladingpompen aan boord met een vermogen van 600 kubieke meter per uur.

Ondernemersgeest
Nico Siebert is niet alleen schipper, hij is ook begiftigd met een gezonde dosis ondernemersgeest. Zo regelde hij de financiering van zijn nieuwbouwschip helemaal zelfstandig, zonder tussenkomst van een grote rederij of bevrachter. Verder is hij niet alleen als kapitein-eigenaar directeur van Tankschifffahrt Nico Siebert, ook is hij mede grondlegger van internetportal experten-bewerten.de, dat hij runt samen met Bjorn Rüsing. Bij de opzet hiervan werkte hij nauw samen met het internetbedrijf Megantic, waarnaar hij zijn nieuwe schip heeft vernoemd.
Het is ook zijn ondernemersgeest die eraan ten grondslag ligt dat hij niet op contract maar in de losse bevrachting vaart. ‘Dat hebben wij altijd gedaan en dat bevalt ons goed. Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben, maar ik moet zeggen dat wij hiermee de afgelopen tien jaar goed hebben geboerd.’ En ook met de Megantic kiest hij niet voor een contractuele bevrachter of vast vaargebied.

Duitse kanalen
Hij vaart waarheen de handel hem stuurt. Met daarbij wel de aantekening dat het 85 meter lange en 9,50 meter brede schip commercieel gezien naar verwachting meer meters zal maken op de Duitse kanalen dan in de Rijnvaart. Want daarvoor is het laadvermogen van de tanker niet echt concurrerend.
Groot voordeel van het beperkte formaat is voor Siebert het grote vaargebied van het schip: hij kan ermee tot in de haarvaten van de Duitse kanalen komen. Ook kan hij met dit formaat schip varen met slechts één man personeel, wat uiteraard scheelt in het kostenplaatje. Na een beperkte inwerktijd is het Sieberts bedoeling om twee weken op/twee weken af te gaan varen. Hiervoor werkt hij met zijn vaste eerste stuurman, zijn neef Stephan Siebert, die al vele jaren bij hem op de loonlijst staat en met wie hij zeer prettig samenwerkt.

Vertrouwen
De Megantic is voorzien van dubbele woonruimte. Op het achterschip is de woning van de gezagvoerder te vinden terwijl het varend personeel op het voorschip relatief ruime woonruimte heeft. ‘Wij willen de privélevens van onszelf en onze medewerkers gescheiden houden omdat we denken dat dit goed is voor iedereen aan boord. Je werkt tijdens het varen met elkaar en dan is het goed om in je vrije tijd in alle rust je eigen ruimte te hebben’, vindt Siebert. De type C-tanker, die wordt aangedreven door een 1.278 pk sterke Mitsubishi hoofdmotor, is vanwege het belang dat Siebert hecht aan een comfortabel privéleven voorzien van extra geïsoleerde generatoren op het achterschip.
Dat Siebert de opdracht voor de bouw van zijn nieuwe schip gaf in economisch lastige tijden en er vervolgens ook nog de losse bevrachting mee in gaat, vindt hij zelf niet zo opmerkelijk. Hij heeft er alle vertrouwen in dat de economische tijden binnen afzienbare tijd weer beter worden. ‘Voor ons was 2013 al tamelijk goed, een beter jaar dan 2012. En ik verwacht dat de stijgende lijn doorzet. Met dit nieuwe schip zijn wij helemaal klaar voor de toekomst.’

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -