Als Gulf beslist om de tanker Gulf Pride om te bouwen van 8 naar 22 tanks om er de grootste en modernste smeeroliebunkertanker in het ARA-verkeer van te maken, dingen vijf bedrijven mee naar de order. Een dikke dag nadat Alexander Durinck van Shipyard Trico zijn verhaal had gedaan, kreeg hij een telefoontje met de mededeling: wij hebben voor jullie gekozen.
We vragen waarom denk je dat Shipyard Trico….. Alex zegt: “Omdat we flink opschieten en doen wat er is afgesproken zijn we zeker niet duur. Kennelijk blijft de nieuwbouw- reparatie die we afleveren en enkele grote opdrachten zoals het autoschip Tossa, niet onopgemerkt. Wanneer je een karwei als dit krijgt op grond van prestatie, is dat te danken aan het team waarmee je werkt.”
“Onze technische man Peter Snijder coördineerde het project, Vranken BV Advies en Ingenieursbureau Maasbracht zorgde voor tekeningen, berekende en engineerde. Bureau Veritas hield voor de klasse de vinger aan de pols en Willem Ruiten, de technische man van Gulf die weet wat er van een smeerolietanker verwacht wordt, bemoeide zich met elk onderdeel.”
Trans National Blend
“De Gulf Pride is in 206 in Orsova gebouwd en nu als TNB Pride omgedoopt”, zegt Willem Ruiten. “TNB is de Dordtse fabriek Transnational Blenders waar de smeermiddelen worden geproduceerd. We leveren alle soorten en blends in kleine en grote hoeveelheden.”
“Bij bunkeren langszij de grote zeevaart loopt er soms zo’n 160 ton smeerolie door de meter. Deze type N gesloten TNB Pride heeft op elke vraag uit de branche een antwoord. Bij het ontwerp van tank- en leidingsysteem is rekening gehouden met zestien verschillende producten. Deze tanks zijn rond de 45 cbm. De overige tanks hebben een 15 cbm capaciteit.”
“Omdat je met een onverwachte uitgifte van soort en tonnage te doen hebt in de bunkering, is er met onder andere Peter Snijder aardig wat gebrainstormd over het intern verpompen van partijen en de stabiliteitsformule die daarbij past c.q. de schroef onder water houdt. Trico zette er half maart de brander in en we zijn voor de afgesproken datum klaar.”
Dan vraagt zijn telefoon aandacht en zegt Willem Ruiten: “Sorry.” We weten dat Gulf de man van haar technische dienst hier en daar bezig houdt. Overigens is hij na een carrière lang in deze branche officieel met pensioen. Als adviseur plakt hij er niettemin nog een paar jaartjes aan vast. De geboren en getogen Heldenaar (in de volksmond ook wel jutter genoemd) gaat hierna met zijn boot achter de kabeljauw en makreel aan. Natuurlijk heeft hij ook een rookvaatje!
Aan dek
We kijken even aan boord. Het manifold op het trunkdek bestaat uit 44 aansluitingen over scheepsbreedte met loopbruggen, afsluiters en leidingwerk in rechtlijnige en radius herhaling: vakwerk ofwel industriële kunst! Dit is een absoluut afwijkend trunkdek met grote slangenhaspels en meters. Er wordt uitsluitend over de meter gebunkerd. Vacuüm haalt het kleinste belletje lucht uit het systeem.
Ingeval een klant geen ruimte heeft voor bulk beschikt de TNB Pride over een box voor 100 smeerolievaten. De bunkergiek heeft 2 van 2” en 2 van 2 1/2” met in de giek 2 stuks 3” aansluitingen. Aan de pompen hangt het label van Kampers Pompservice. We komen erachter dat het leidingsysteem door PSI is gerealiseerd en een Heatmaster-ketel de lading opwarmt naar 70 graden om te pompen.
Aan spiralen ligt er een paar kilometer in de tanks. Electric Marine Support hield de min en plus van deze gecompliceerde ingreep uit elkaar zodat de TNB Pride functioneert.
(foto’s Johan de Witte)
Gulf Nederland
Gulf Nederland BV is een oliemaatschappij die kwaliteitsproducten levert die voldoen aan Europese normen en is sinds 1994 actief op de Nederlandse markt in diverse branches. Gulf levert brandstoffen en smeermiddelen aan onder andere de agrarische sector, visserij, industrie, transport en scheepvaart. Gulf heeft in Nederland een eigen logistiek apparaat met ongeveer 35 tankauto’s, acht binnenvaarttankers en bunkerboten in de grote havens, die vanuit het hoofdkantoor in Den Helder worden aangestuurd.
Gulf Nederland heeft eveneens een uitgebreid net van inmiddels zo’n 240 tankstations langs snelwegen, provinciale wegen en op industrieterreinen in Nederland. Gulf vervoert aardgascondensaat naar Den Helder. Daarnaast is bunkeren een belangrijke activiteit waarvoor Gulf in de Eemshaven beschikt over een nieuw 2,5 miljoen liter groot gasoliedepot.
Transnational Blenders Dordrecht is onderdeel van ENVIEM (Gulf Oil Nederland BV) en produceert smeermiddelen en aanverwante producten voor de automobielsector, industrie en scheepvaart. De productielocatie in Dordrecht heeft een capaciteit van 130.000 ton per jaar. TNB investeerde de laatste zes jaar 30 miljoen euro in uitbreiding en modernisering.
Transnational Blenders produceert voor een groot aantal internationaal opererende merken smeermiddelen. Het basisproduct wordt per zeeschip aangevoerd naar de Dordtse Julianahaven.
(Johan de Witte)