Volgens de RAI werden vorig jaar 1.171.000 fietsen verkocht, waaronder 178.000 E-bikes. Dat zijn fietsen met elektrische ondersteuning. Met of zonder accu wordt er heel wat afgetrapt op de royaal in ons land uitgezette fietspaden. In het Gelders rivierengebied waar Bruno Kievits zijn veerdiensten exploiteert zijn veel rivieroverschrijdende fietsroutes door de mooiste rivierlandschappen van Nederland en dat bezorgt hem veel klanten.
Niet zo verwonderlijk dat Bruno zijn dienstverlening op hoog niveau wil houden. Vorig jaar besloot hij definitief te gaan investeren in een nieuwe pont voor een voetgangers- en fietsersveerdienst tussen Millingen aan de Rijn en Pannerden.
Zoals iedere pontbaas is ook Bruno Kievits niet over één nacht ijs gegaan en heeft hij zijn ogen goed de kost gegeven waarna hij weloverwogen aan het schetsen is gegaan. “Het moest een schip worden dat breed kan worden ingezet, zowel voor de veerdienst maar ook voor dagtochten, excursies en evenementen”, vertelt hij ons. Als voorbeeld horen we het overzetten van wandelaars bij Nijmegen. Er zijn ook grensoverschrijdende vaartochten naar Emmerich, Kleve en Rees, uiteraard met voldoende catering aan boord.
Koplader
Vandaar dat het stuurhuis van de nieuwe pont Rhenus Vahalis een overvloedig aantal vierkante meter stelt, zodat daar eveneens alle ruimte is om gasten te ontvangen. Het schip is een zogenaamde koplader die zijn passagiers overal aan boord kan nemen. “Al is het van een krib”, grapt Bruno. Het schip is ingericht en gecertificeerd voor vervoer van maximaal 130 passagiers.
De maten van het schip zijn 22,54 x 5,35 meter; het heeft een diepgang van 0,80 meter. De bouw werd gerealiseerd door Helldörfer Lasbedrijf en Scheepsbouw in Arnhem. Wij kennen Casper Helldörfer van zijn recente bouw van drie secties voor het 450 dagpassagiers tellende schip Maria Sybilla Merian dat in Frankfurt vaart.
In de takels
Het is steeds weer opnieuw een spannend avontuur als de grote deuren van een van de bedrijfshallen zo ver mogelijk moeten worden geopend om een schip op de dieplader te plaatsen. Die rijdt vervolgens tot onder het bereik van de kraan of bok die het schip in het water plaatst. Onnodig te vermelden dat het spektakel veel bekijks trekt.
Na een paar uur uiterste concentratie hangt het schip in de takels. In die positie kun je zien hoe mooi het achterschip is gevormd. Dat is niet alleen mooi voor het oog maar de tunnelvorm zorgt ook nog eens voor de juiste aanwatering. Nog wat later ligt de nieuwe pont veilig langs de Nieuwehaven aangemeerd.
(foto’s Hans Heiligers)
Enkele dagen later zijn we bij Bruno Kievits aan boord en zitten we op de lange banken van het grote stuurhuis. Wat een ruimte; je kan er probleemloos de eerste passen van een tango oefenen.
Onze ogen dwalen over de lessenaar die uitgevoerd is in een fris blauwe kleur. Bruno geeft met een handgebaar aan dat hij blij is met zijn Twindisc EC 300 elektronische keerkoppeling. De hoofdmotor is een John Deere 068 AFM die met zijn 300 pk de 5-bladsschroef van Jooren aandrijft. Voorop is er nog een Kalkman-boegschroef van 30 pk. Kievits is uitermate tevreden over de vaareigenschappen en de manoeuvreerbaarheid van zijn aanwinst.
Laklagen
Aan boord ontmoetten we ook Peter den Haan uit Millingen die als zelfstandig ondernemer een bekend gezicht is binnen de branche en menige verbouwing aan boord deed. Peter bouwt, verbouwt en doet eveneens alle andere voorkomende werkzaamheden. De Rhenus Vahalis kreeg uit zijn hand meerdere witte en donker blauwe laklagen waardoor wij de opmerking maakten dat het daarmee oogt als een jacht. Peter betimmerde het complete schip, bouwde alle apparatuur in en verzorgde ook het sanitair, inclusief het tegelwerk.
Als we van boord gaan krijgen we de uitdrukkelijke boodschap van Bruno Kievits om te melden dat hij zeer tevreden is: Casper Helldörfer krijgt van hem alle chapeaus.
(Hans Heiligers)